انواع کلاهبرداری ملکی و راه های جلوگیری از آن ✅| مچ کلاهبردار را بگیر 😉

24 خرداد 1403
0 دیدگاه
ماکت خانه در تله و انواع کلاهبرداری ملکی 65474577

امروزه بسیاری از افراد قربانی کلاهبرداری‌ های مختلف می‌شوند و مال خود را از دست می‌دهند. کلاهبرداری یکی از رایج‌ترین جرایم است و یکی از انواع آن، کلاهبرداری ملکی می‌باشد. این نوع کلاهبرداری به عنوان یکی از مشکلات روز کشور مطرح است و ریشه‌های آن در مشکلات اخلاقی و اقتصادی جامعه نهفته است. اگر می‌خواهید درباره انواع کلاهبرداری ملکی و روش‌های جلوگیری از آنها اطلاعات کسب کنید، تا پایان با مجله سرمایه‌گذاری ویلا بهشهر همراه باشید.

🕐 زمان مطالعه: 8 دقیقه


🎩 کلاهبرداری ملکی چیست؟

کلاهبرداری ملکی یکی از جرایم و فعالیت‌ های غیرقانونی است که نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان یک مشکل جدی به شمار می‌آید. این نوع کلاهبرداری به معنای انتقال غیر واقعی و غیرقانونی مالکیت اموال غیرمنقول از یک فرد به فرد دیگر است. در این روش، افراد سودجو برای کسب سود بیشتر یا بهره‌برداری از دارایی‌ های دیگران، به کلاهبرداری ملکی روی می‌آورند. کلاهبرداران ملکی با استفاده از روش‌ های غیرقانونی مختلف، و اغلب از ناآگاهی افراد در مسائل حقوقی سوء استفاده می‌کنند.

برای در امان ماندن از کلاهبرداری ملکی، آشنایی با قوانین حوزه املاک و ثبت آن‌ها ضروری است. این جرایم تأثیرات مخربی دارند، بنابراین بهتر است پیش از هرگونه خرید ملک، پیش‌فروش یا نیمه‌کار، با یک مشاور حقوقی یا مشاور املاک مشورت کنید تا شرایط موجود را به دقت بررسی کند و از وقوع ضررهای هنگفت جلوگیری شود.

انواع کلاهبرداری ملکی 3753786


♻️🧛 انواع کلاهبرداری ملکی

  1. کلاهبرداری با اسناد جعلی
  2. کلاهبرداری با دفتر املاک جعلی
  3. کلاهبرداری به روش انتقال مال غیر
  4. کلاهبرداری با دادن وعده وام بانکی
  5. از اعتبار اطلاعات آنلاین مطمئن شوید
  6. گول قیمت های کاذب مسکن را نخورید
  7. عدم توجه به تبلیغات با وعده های غیر واقعی

ماکت خانه و از دست دادن خانه و انواع کلاهبرداری ملکی 2462876

✔️ کلاهبرداری از طریق فروش ملک به چند نفر

در این نوع کلاهبرداری، مجرم با استفاده از فریبکاری یک ملک را به چند نفر می‌فروشد این اقدام ممکن است به‌صورت هم‌ زمان یا با فاصله زمانی انجام شود. در هر صورت، خریداران بعدی پس از مدت‌ها (معمولاً هنگام فروش ملک به دیگری) متوجه می‌شوند که ملک خریداری‌ شده دارای چندین مالک است.

مثال

فرض کنید شما قصد خرید آپارتمان در خلیل شهر را دارید. فروشنده با شما قرارداد می‌ بندد و مبلغ معامله را دریافت می‌کند. پس از مدتی، زمانی که شما می‌خواهید آپارتمان را بفروشید، متوجه می‌شوید که همان آپارتمان به چند نفر دیگر نیز فروخته شده است. در نتیجه، آپارتمانی که تصور می‌کردید مالک آن هستید، در واقع دارای چندین مالک است و شما قربانی یک کلاهبرداری شده‌اید.

توافق طرفین بر خرید و فروش خانه و انواع کلاهبرداری ملکی 3657567

✔️ کلاهبرداری در رهن و اجاره ملک

یکی از جرایم رایج در حوزه مسکن، کلاهبرداری در رهن و اجاره ملک است که به اشکال گوناگون مانند اجاره یا رهن یک ملک به چند نفر به‌صورت هم‌ زمان، استفاده از وکالت‌نامه جعلی یا منقضی شده، اجاره یا رهن با سند رسمی جعلی، و حتی کلاهبرداری از طریق اینترنت انجام می‌شود. هر یک از این جرایم شرایط خاص خود را دارند و نحوه وقوع آن‌ها متفاوت است.

✔️ کلاهبرداری از طریق فروش ملک با سند جعلی

در این نوع از کلاهبرداری ملکی، فرد مجرم با تهیه سند جعلی برای زمین، باغ، آپارتمان و غیره، خریداران را فریب می‌دهد. مجرم با جعل سند ملک، خود را به‌ عنوان مالک معرفی می‌کند و خریدار نیز با مشاهده سند شش‌دانگ، به خرید ملک ترغیب می‌شود. پس از دریافت مبلغ معامله، مجرم ناپدید می‌شود و خریدار با ضرر مالی زیادی مواجه می‌گردد.

✔️ کلاهبرداری ملکی با ملک مشاع، یکی از انواع کلاهبرداری ملکی

ملک مشاع، ملکی است که میان دو یا چند نفر مالکیت دارد در این حالت، تمامی شرکا مالک محسوب می‌شوند و هیچ‌کدام به‌تنهایی مالک کل ملک نیستند. قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها مانند پشت‌بام، راه‌پله و آسانسور مثال‌هایی از ملک مشاع هستند. اگر یکی از شرکای ملک مشاع با استفاده از فریب، علاوه بر سهم خود، سهم سایر شرکا را نیز به دیگری بفروشد، مرتکب کلاهبرداری ملکی شده و می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

مثال

فرض کنید شما قصد خرید یک آپارتمان در شهر خلیل شهر را دارید فروشنده با ارائه یک سند شش‌ دانگ جعلی، شما را متقاعد می‌کند که او مالک قانونی آپارتمان است. پس از پرداخت مبلغ معامله و تحویل گرفتن کلید، متوجه می‌شوید که سند جعلی بوده و آپارتمان متعلق به فرد دیگری است. یا در حالت دیگر، شما و چند نفر دیگر به‌طور هم‌زمان، یک آپارتمان مشاع را از یکی از شرکا خریداری می‌کنید. بعداً متوجه می‌شوید که فروشنده تنها مالک بخشی از ملک بوده و شما قربانی کلاهبرداری شده‌اید.

ماکت خانه در تله و انواع کلاهبرداری ملکی 65474577

✔️ کلاهبرداری از طریق فروش املاک در رهن بانک

یکی از مصادیق کلاهبرداری ملکی، فروش املاکی است که در رهن بانک قرار دارند. شاید بپرسید چرا فروش چنین املاکی کلاهبرداری محسوب می‌شود و آیا می‌توان به راحتی کسی را به عنوان کلاهبردار شناخت؟ باید گفت که بر اساس مقررات قانون ثبت اسناد و املاک، هرگونه نقل‌ و انتقال املاک باید توسط اسناد رسمی صورت بگیرد. در واقع، فردی که سند رسمی دارد، مالک ملک شناخته می‌شود؛ بنابراین، فردی که مبایعه‌ نامه یا قولنامه در اختیار دارد، در مقابل فرد دارای سند رسمی، مالک محسوب نمی‌شود.

این قانون باعث کاهش تعداد پرونده‌های کلاهبرداری ملکی شده است. در صورتی که فردی بخواهد خانه‌ای را بفروشد، باید پس از انعقاد مبایعه‌ نامه، به همراه خریدار در دفترخانه حاضر شده و سند ملک را به نام خریدار منتقل کند. در این فرآیند، سردفتر پیش از ثبت سند، استعلام‌های لازم را از اداره ثبت دریافت می‌کند. اگر ملک در رهن بانک باشد یا به دلایل دیگر قابل نقل‌ و انتقال نباشد، سردفتر سند رسمی ملک را تنظیم نخواهد کرد.

در این نوع کلاهبرداری، فروشنده از وثیقه بودن ملک چیزی به خریدار نمی‌گوید و پس از تنظیم مبایعه‌نامه و دریافت پول، فرار می‌کند. خریدار نیز زمانی که از تنظیم سند رسمی ناامید می‌شود و به دادگاه مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود که ملکی را از یک فروشنده متقلب خریده که در رهن بانک و جزء اموال بانک است.

مثال

فرض کنید شما قصد خرید ویلا در بهشهر را دارید. فروشنده با شما قرارداد می‌بندد و شما مبلغ معامله را به او پرداخت می‌کنید. پس از مدتی متوجه می‌شوید که ویلا در رهن بانک بوده و فروشنده این موضوع را از شما پنهان کرده است. اکنون شما ملکی را خریده‌ اید که نمی‌توانید سند رسمی آن را به نام خود منتقل کنید و در واقع، این ملک هنوز جزء دارایی‌ های بانک محسوب می‌شود.

ماکت خانه در تله و دام کلاهبرداری و انواع کلاهبرداری ملکی 65474577


☑️ راه‌ های جلوگیری از کلاهبرداری ملکی

مهم‌ ترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری ملکی و در امان ماندن از تله‌ های کلاهبرداران ملکی، آگاهی از قوانین ثبت و املاک است. کسب این اطلاعات هم برای فروشنده و هم برای خریدار سودمند است، زیرا امکان ارتکاب جرم کلاهبرداری هم از سوی خریدار و هم از سمت فروشنده وجود دارد. در این زمینه، مشاور املاک مجرب می‌توانند کمک بسیاری به شما کنند و با ارائه اطلاعات و مشاوره لازم، از وقوع بسیاری از انواع کلاهبرداری جلوگیری کنند. اگر می خواهید بفهمید سند ملک واقعی است یا خیر و به دنبال کد رهگیری املاک هستید روی لینک رنگی شده کلیک کنید تا بیشتر آگاه شوید.


🧛 کلاهبرداران ملک و املاک مورد هدف آن‌ها

کلاهبرداران ملک، بیشترین تلاش خود را برای املاکی می‌آورند که نیمه ساخت، ملک مشاع یا رها شده باشند. در این نوع املاک، فروش با جعل هویت و سند به راحتی امکان‌پذیر است و افراد را به فریب می‌کشند. علاوه بر این، کلاهبرداران ممکن است به مناطقی با شرایط امنیتی ضعیف یا مشکوک به مشکلات حقوقی خاص مراجعه کنند و ملک‌ هایی را با قیمت‌ های پایین‌تر از بازار به فروش برسانند. این قیمت‌ های پایین ممکن است طمع خریداران را برای سرمایه‌گذاری بیشتر ایجاد کند، در حالی که واقعیت این است که این معاملات ممکن است تنها یک دام برای تصاحب پول افراد باشد.

یک کلاهبردار و در دست ان ماکت خانه و انواع کلاهبرداری ملکی 356847546

ارسال دیدگاه