خانه شهریاری کجاست | تاریخچه + آدرس + گالری تصاویر

1 مرداد 1402
0 دیدگاه
در و دیوار های زیبای داخل خانه شهریاری بهشهر 567567767677

خانه‌های تاریخی از جمله نمادهای فرهنگی و معماری ارزشمند هستند که به دلیل طراحی خاص و همچنین شهرت صاحبانشان از دوران قاجار در ایران باقی‌مانده‌اند.این دوره، زمانی است که ایران از سنت به سوی مدرنیته گام برداشت و خانه‌های این دوره، علاوه بر حفظ معماری سنتی، رگه‌هایی از معماری غربی را نیز در خود نشان می‌دهند.

معماری سنتی ایران، دارای گنجینه‌ای از مفاهیم معنوی و انسان‌مدار است که به‌منظور ایجاد امنیت و آرامش برای ساکنان خانه‌ها طراحی شده‌اند.معماری این دوره به شرایط زیستی منطقه و اقلیمی که در آن قرار دارد، توجه ویژه‌ای داشت. از جمله اهمیت‌های مهم در طراحی خانه‌ها در گذشته، می‌توان به توجه به اقلیم و بوم منطقه، فرم خانه و حیاط مرکزی، و توجه به جهت وزش باد که منجر به تسهیل جریان هوا می‌شد، اشاره کرد. یکی از خانه‌های مشهور این دوره، خانه شهریاری بهشهر است که هنوز هم به عنوان یادگاری ارزشمند از آن دوره در شهرستان بهشهر وجود دارد.

نمایی از خانه شهریاری بهشهر و طبیعت سرسبز اطراف آن 65656565666
خانه قدیمی شهریاری بهشهر؛ جواهری از گذشته با معماری ارزشمند 

خانه شهریاری بهشهر کجاست؟

از آنجایی که این خانه قدیمی یکی از جاهای دیدنی بهشهر است برای بازدید از خانه شهریاری، باید به روستای یانه‌سر در شهرستان بهشهر مراجعه کنید. این روستا در فاصله ۸۸ کیلومتری از شهر بهشهر واقع شده است. برای رفتن به این منطقه، شما می‌توانید از خودرو شخصی یا از خودروهایی که از شهر بهشهر به این منطقه می‌روند، استفاده کنید.

فاصله خانه شهریاری تا بهشهر: 88 کیلومتر

خانه شهریاری روی نقشه 7665767766776
برای مشاهده آدرس دقیق خانه شهریاری روی نقشه کلیک کنید

خانه شهریاری بهشهر

شهرستان بهشهر یکی از شهرهای استان مازندران است که از زمان‌های قدیمی تاریخی وجود داشته است و در دوران صفویه، بهشهر به‌عنوان شهر کنونی به وجود آمد. در این شهرستان، انواع مختلفی از آثار تاریخی وجود دارد و یکی از این آثار خانه شهریاری بهشهر است.خانه شهریاری در بخش یانه‌سر، روستای یانه سر واقع شده است و ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. روستای یانه‌سر از جمله روستاهای قدیمی منطقه مازندران است و به عنوان یکی از مناطق مهم سکونت انسان در این منطقه شمارش می‌شود. وجود بیشترین میزان غار در این منطقه، فرضیه نخستین سکونت انسان‌های اولیه در مازندران را تأیید می‌کند.

باستان‌شناسان با توجه به شرایط جغرافیایی یانه‌سر، این منطقه را بر جلگه و دشت مشرف و بهترین شرایط برای شکار توصیف می‌کنند و این موضوع می‌تواند نخستین سکونت‌گاه انسان‌های اولیه در مازندران باشد.خانه شهریاری در مرکز روستای یانه‌سر واقع شده و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۸۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه به عنوان محل حکومت سردار رفیع یانه‌سری شناخته می‌شود. سردار رفیع یانه‌سری، محمدباقر‌خان، نظامی و سیاستمدار منطقهٔ هزارجریب و گرگان در دورهٔ قاجاریه و جنبش مشروطه بود و در مناطق مختلف مسئولیت‌های اداری و نظامی را به‌عهده داشت.

مالکان خانه شهریاری مازندران:

  •  لطفعلی‌خان سرتیپ
  • مرحوم غلامرضا‌خان شهریاری
  • مرحوم هوشنگ‌خان شهریاری 
  • اردشیر‌خان شهریاری 
خانه باستانی و زیبای شهریاری بهشهر 767766767767
خانه شهریاری بهشهر؛ جاده‌ای به گذشته با طراحی ارزشمند

معماری خانه شهریاری بهشهر

در دوران قاجاری، خانه‌ها از معماری ویژه‌ای بهره می‌بردند که به عنوان یک سبک خاص در معماری شناخته می‌شد. اکثر خانه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شدند: دسته اول شامل خانه‌هایی بود که حیاط مرکزی داشتند و دسته دوم شامل خانه‌های عمارتی بود که در وسط حیاط قرار داشتند.خانه شهریاری نمونه‌ای از دسته دوم بوده و به عنوان یک عمارت در وسط حیاط قرار گرفته است. این ساختمان دو طبقه بوده و دارای تزئینات گچبری زیبا می‌باشد. سقف خانه به سبک شیروانی ساخته شده است و با تیرک‌های چوبی نگه‌داری می‌شود.دروازه و پنجره‌های خانه کاملاً از چوب ساخته شده‌اند. در طبقه دوم خانه، ایوانی بزرگ وسیع وجود دارد که از طریق دو راه پله، اتصال به حیاط دارد. در ساختمان این خانه از آجر و خشت نیز استفاده شده است.

معماری خانه شهریاری مربوط به چه دوره ای است؟ قاجاری

نمایی از بیرون خانه شهریاری بهشهر و درختان سرسبز اطراف آن 56676877754656
خانه شهریاری یکی از جاهای دیدنی بهشهر؛ سرآغاز داستان‌ قدیمی با درختان خشکیده پاییزی

 گالری تصاویر خانه شهریاری بهشهر

خانه شهریاری بهشهر 677667676767
سرآمد تاریخ و هنر؛ خانه شهریاری بهشهر، نماد زیبایی‌های گذشته و فرهنگ ایران
خانه شهریاری بهشهر در یک روز برفی زمستان 76576767677
خانه شهریاری بهشهر، هنری بی‌نظیر از گذشته با نمایی معماری ارزشمند و جذابیت‌های تاریخی
فضای زیبای داخل خانه شهریاری بهشهر 76657656776
فضای زیبای داخل خانه شهریاری بهشهر: جواهری با نورافشانی دل‌نشین
در و دیوار های زیبای داخل خانه شهریاری بهشهر 567567767677
درخشش نورها، بافت هنری آینه‌ها و جلوه‌های زیبا از دیوارهای خانه شهریاری
درهای چوبی و زیبای کارشده خانه شهریاری بهشهر 877876878787
هنر در درهای چوبی خانه شهریاری؛ یکی از جاهای دیدنی مازندران
فضای زیبای داخل خانه قدیمی شهریاری 454666565
جلوه‌های زیبایی در خانه قدیمی شهریاری؛ یکی از جاهای دیدن مازندران
در و دیوار های کار شده و زیبای خانه شهریاری بهشهر 876878887788778
جزئیات شاهکارهای هنری مهارت‌آمیز در دیوارها

ارسال دیدگاه