روستای تیرتاش کجاست؟ 📍| جاهای دیدنی 🛶| جمعیت 👨‍👩‍👧‍👧| زمان مناسب سفر | عکس

25 فروردین 1403
0 دیدگاه
کلبه جنگلی در کنار پوشش گیاهی سرسبز روستای تیرتاش 561456
  1. آیا قصد سفر به شهر گلوگاه را دارید؟
  2. آیا می دانید گلوگاه روستاهای زیبا و توریستی زیادی همچون، روستای تیرتاش را دارد؟

روستای تیرتاسش، در شمال دریای خزر و جنوب جنگل‌های انبوه و سرسبز رشته‌کوه‌های البرز جای گرفته است. طبق افسانه‌ها و روایات به جا مانده از نیاکان این سرزمین، مردمانی در دوران گذشته بر فراز تپه‌ای سکونت داشتند و برای حفاظت از خود در برابر هجوم مهاجمان، به پرتاب تیر روی می‌آوردند. “تاش” در گویش محلی مازندرانی به معنای شباهت و همانندی است و کلمه “تیر” نیز به معنای تیره و گروه اطلاق می‌شود. بنابراین، “تیرتاش” را می‌توان به مفهوم افرادی همانند و شبیه یکدیگر از یک قبیله یا طایفه تعبیر کرد.


🌏 روستای تیرتاش کجاست؟

تیرتاش، یک روستای سرسبز و زیبا در قلب منطقه کلباد شهرستان گلوگاه در استان مازندران، واقع شده است. این روستا در فاصله‌ای 14 کیلومتری از گلوگاه و 68 کیلومتری از ساری، مرکز استان، قرار گرفته است.

آدرس دقیق روستای تیرتاش: استان مازندران، 8. 3 کیلومتری شهر گلوگاه

آدرس دقیق روستای تیرتاش روی نقشه 415415
برای دستیابی به آدرس دقیق روستای تیرتاش روی نقشه کلیک کنید

👨‍👦‍👦 جمعیت مردم روستای تیرتاش گلوگاه

جمعیت این روستا براساس آخرین سرشماری انجام شده 3221 نفر (900 خانوار) است. این جمعیت شامل 1717 نفر مرد و 1504 نفر زن است که از این تعداد 2871 نفر باسواد، و 350 نفر بیسواد می‌باشند همچنین 386 نفر نیز زیر 6سال سن دارند.

دشت ها و مراتع سرسبز مه آلود در روستای تیرتاش گلوگاه 445411


زبان مردم روستای تیرتاش

زبان مازندرانی با گویش هزارجریبی (نزدیک به گویش ساوری) سخن می گویند.

کوه های عظیم و جنگل های سرسبز در کنار خانه های روستایی تیرتاش 56416635


👩‍🌾 شغل مردم روستای تیر تاش

در روستای تیرتاش ، اهالی بیشتر با کشت برنج و توتون امرار معاش می‌کنند، که این دو محصول عمده زراعت منطقه به شمار می‌روند. شایان ذکر است که بر پایه تحقیقات انجام شده از زمان رضا شاه توسط یک دانشمند یونانی، به دلیل تطابق فراوان آب و هوای این روستا با کشور یونان، نخستین مؤسسه تحقیقاتی کشت و توسعه توتون و تنباکو با نام خانه زافیرو پولوس در این روستا بنا نهاده شد. این موسسه که اکنون به عنوان یک اثر ملی شناخته می‌شود، نقش مهمی در شهرت جهانی توتون تیرتاش به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین توتون‌های جهان داشته و محصول آن به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود.

بانوان در حال چیدن شالیزار های مازندران 4878


⛵ جاهای دیدنی اطراف روستای تیرتاش گلوگاه

  1. امام زاده هاشم تیرتاش (مشاهده روی نقشه)
  2. باغ چشمه عمارت (مشاهده روی نقشه)
  3. دریاچه ی عباس آباد (مشاهده روی نقشه)
  4. آبشار سنگ نو (مشاهده روی نقشه)
  5. دریای آرام گلوگاه (مشاهده روی نقشه)
  6. پارک جنگلی باغو (مشاهده روی نقشه)
  7. آبشار سمبی(مشاهده روی نقشه)
  8. یخ چشمه (مشاهده روی نقشه)
  9. قلقلی چشمه (مشاهده روی نقشه)
  10. قبرستان تاریخی سفید چاه (مشاهده روی نقشه)
  11. ششتی قنات
  12. کلسمونی قنات

1. امامزاده هاشم تیرتاش، میراثی تیموری

در بخش جنوبی روستای تیرتاش و بر فراز یک تپه، امامزاده هاشم به چشم می‌خورد. این بنای مقدس، که به دوره تیموریان تعلق دارد، در سال 1385 به عنوان اثری ملی ثبت شده است. بازدید از این امامزاده فرصتی است برای ارتباط با تاریخ و معنویت در محیطی آرام و باشکوه.

2. باغ چشمه عمارت، یادگاری از دوران صفویه

باغ چشمه عمارت به عنوان یکی از شاهکارهای باغ‌سازی دوران صفویه، به دستور شاه عباس بزرگ ساخته شده است. این باغ، که از بزرگ‌ترین باغ‌های این دوره در منطقه به شمار می‌رود، با درختان سرسبز و منظره‌ای چشم‌نواز، مکانی استثنایی برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت است.

نمای بیرونی ساختمان آجری قدیمی باغ چشمه عمارت در کنار چمنزار های سرسبز 56814 دریاچه ی آرام و زیبای عباس آباد در کنار جنگل های سرسبز در گلوگاه 5145 درختان سرسبز و بلند قامت بهاری در پارک جنگلی باغو گلوگاه 4456 صید مردان در کنار دریای آرام گلوگاه 5645641

جاذبه های بهشهر 112563258987454


⌛ زمان مناسب برای بازدید از روستای زیبای تیرتاش

روستای تیرتاش در هر یک از فصول زیبایی‌ها و جاذبه‌های خاص خود را به نمایش می‌گذارد، اما برای کسانی که به دنبال بهترین تجربه آب و هوایی هستند، فصل های بهار و پاییز زمانی مناسب برای سفر به این نقطه از گلوگاه محسوب می‌شوند.

کلبه جنگلی در کنار پوشش گیاهی سرسبز روستای تیرتاش 561456

ارسال دیدگاه