چشمه عمارت کجاست | آدرس دقیق | بخش های داخلی | عکس

16 آذر 1402
0 دیدگاه
کاخ باغ چشمه عمارت در کنار محوطه سرسبز در دل جنگل 156168464

بهشهر، یکی از شهرهای توریستی مازندران است و به دلیل قدمت و تأثیرگذاری در دوران صفوی به عنوان یکی از شهرهای مهم و جذاب منطقه شمال ایران شناخته می‌شود. شاه عباس اول، پادشاه صفوی، در این شهر به ساخت باغ‌ها و عمارت‌های زیبا پرداخت و جلب توجه بسیاری از مردم به این منطقه را به دنبال داشت. در گذشته، شهر بهشهر با نام “اشرف البلاد” شناخته می‌شد و تحت فرمان شاه صفی به یک روستای مهم تبدیل شد. شاهنشاه با اقدامات خود، جمعیت ارمنستان و گرجستان را به این ناحیه منتقل کرد و از آنجا به عنوان مقصد تفرج و شکار بهره برد. در دوران پادشاهی شاه صفی، بهشهر همچنان به عنوان یک نقطه مهم مورد توجه قرار گرفت؛ او پروژه‌های آغاز شده توسط شاه عباس را ادامه داد و کاخ صفی‌آباد را ساخت. این کاخ زیبا در دو کیلومتری غرب از مجموعه باغ‌های صفوی واقع شده و تا به امروز از جاذبه‌های تاریخی بهشهر به‌شمار می‌آید. بهشهر، با آثار باستانی و تاریخی غنی، یکی از مقاصد مهم گردشگری استان مازندران است.

نام بهشهر در گذشته:  اشرف البلاد  

کاخ باغ چشمه عمارت در کنار محوطه سرسبز در دل جنگل 156168464
شاهکار هنرمندانه از تلفیق طبیعت و معماری چشمه عمارت
نمای زاویه دور از ساختمان باغ چشمه عمارت بهشهر 15154644
عمارت باغ چشمه، یکی از جاهای دیدنی مازندران

معرفی باغ چشمه عمارت بهشهر  

“چشمه عمارت” یکی از جاذبه های دیدنی بهشهر در استان مازندران است. این باغ و کاخ در وسط شهر قرار گرفته و از مرکز شهر به فاصله کمی واقع شده است. با دسترسی آسان، این جاذبه در فاصله 45 کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. “چشمه عمارت” با مساحتی حدود 6 هکتار و فرم مستطیلی شکل به طول ۴۱۰ و عرض ۱۳۵ متر در جهت شیب زمین طراحی و بنا شده است. در زمان شاه عباس اول در سال 1021 هجری قمری ساخته شده و دارای راه‌های دسترسی از طریق چهار ایوانی است. این باغ با طراحی دو طبقه و اتاق‌های قرینه اطراف ایوان‌ها، جلب توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.
با بزرگنمایی‌های باغ‌ها و عمارت‌های ایرانی، باغ چشمه عمارت در شهر بهشهر به یک جاذبه فرهنگی تبدیل شده است. این باغ زیبا که در دوران شاه عباس اول شکل گرفت، امروزه به عنوان یک آثار با ارزش باغ‌سازی و معماری صفویان شناخته می‌شود.باغ چشمه عمارت در جنوب شرقی باغ تپه و باغ شاه واقع شده و با معماری بی‌نظیر و چشم‌نواز، تاریخی برجسته در فرهنگ ایران را به تصویر می‌کشد. این باغ به همراه کوشک و چشمه مرکزی، از مهمترین ارث‌های هنری و معماری در شمال ایران است.با گذشت زمان و به دلیل ویژگی‌های استثنایی خود، باغ چشمه عمارت از جلوه‌های خاص خود کاسته است، اما همچنان جاذبه‌ای آرامش‌بخش و پر از زیبایی برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. این باغ در سال 1352 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و مسلماً می‌تواند یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در منطقه باشد.

مشخصات باغ چشمه:

  • سال ساخت: در سال 1021 هجری قمری
  • سال ثبت در فهرست آثار ملی: 1352
  • فاصله از مرکز استان: 45 کیلومتری
  • دوره ساخت: شاه عباس اول
  • مساحت: طول ۴۱۰ و عرض ۱۳۵ متر
عمارت قدیمی و آجری باغ چشمه در بهشهر 5641684
باغ چشمه، یکی از جاهای دیدنی بهشهر
نمایی از زاویه دور کاخ باغ چشمه در بهشهر 05164844
تصویر زیبای باغ چشمه در دل کوهستان سرسبز

باغ چشمه عمارت کجاست؟

برای دسترسی به باغ چشمه عمارت در شهر بهشهر، از خیابان پاسداران و بلوار شهید هاشمی نژاد استفاده کنید.

آدرس دقیق باغ چشمه عمارت: بلوار شهید هاشمی نژاد، خیابان پاسداران، جنب آب و فاضلاب

آدرس دقیق باغ چشمه روی نقشه 156164874
برای دسترسی به آدرس باغ چشمه بر روی نقشه کلیک کنید

ساختار باغ چشمه عمارت

باغ چشمه عمارت با ابعاد متناسب و دیواره‌های سنگی محیطی امن و زیبا را فراهم می‌آورد. زیبایی آن نه تنها از زوایای طبیعی بلکه از جذابیت‌های هندسی استواری که در ساختار باغ نهفته است نشأت می‌گیرد. هفت کرت (تخت) و کوشک در ترتیب مکمل یکدیگر هستند و با هماهنگی مکان‌ها، یک تجربه آرامش بخش را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. با توجه به شیب زمین، جریان آب با حرکت‌های طبیعی و زیبا خود، زیبایی باغ را تازه و زنده نگه می‌دارد.منبع چشمه در این باغ به معنای واقعی کلمه، از ارتفاعات بهترین بهره‌وری را می‌برد. نظام هندسی دقیق و آهنگ‌سازی آب در ساختار باغ، این اثر را به یک کار هنری بی‌نظیر تبدیل کرده است. کوشک به عنوان نقطه مرکزی با زیبایی‌های معماری چهار صفه ایوانی، کاشی‌کاری و تزئینات گچ بری، جلوه ویژه‌ای به این مکان اضافه کرده است. در کنار اینها، آبرسانی هوشمندانه که به بالاترین طبقه از کوشک می‌رسد، نشان‌دهنده ارتباط تنوع‌آفرین میان عناصر مختلف باغ است. باغ چشمه عمارت به واسطه این ارتباط هارمونیک بین آب و هندسه، نه تنها یک مکان استراحت بلکه یک شاهکار هنری است که شگفتی و زیبایی را به همراه دارد.

عمارت قدیمی و آجری باغ چشمه در بهشهر 5641684
باغ چشمه، یکی از جاهای دیدنی بهشهر
عکس بازسازی باغ چشمه عمارت در طبقات بالا 2615484
مرمت و بازسازی چشمه عمارت تاریخی شهر بهشهر

سوالات متداول

۱. باغ چشمه عمارت در کجا قرار دارد؟

باغ چشمه عمارت در شهر بهشهر واقع شده است.

۲.فاصله باغ چشمه عمارت تا مرکز بهشهر چقدر است؟

این باغ در فاصله کمی از مرکز شهر بهشهر و در فاصله ۴۵ کیلومتری از مرکز استان مازندران قرار دارد.

3. باغ چشمه عمارت در چه تاریخی ساخته شد ؟

باغ چشمه عمارت در زمان شاه عباس اول، در سال 1021 هجری قمری ساخته شد.

4. مساحت و ابعاد باغ چشمه عمارت چگونه است؟

این باغ مساحتی حدود 6 هکتار داشته و ابعادی به طول حدود 410 متر و به عرض حدود 135 متر دارد.

نمای ساختمان آجری از باغ چشمه بهشهر 25614648
معماری قدیمی ساختمان باغ چشمه بهشهر

ارسال دیدگاه