جاذبه های دیدنی و خیره کننده رستم کلا را بشناسید

27 آذر 1401
0 دیدگاه
رستم کلا 564132154

رستم کلا از شهرهای خوش آب و هوا و زیبا در مازندران است که امروزه به یک شهر گردشگری تبدیل شده است. وجود گردشگران بسیار در این شهر و وجود جاذبه های گردشگری زیاد سبب گردیده تا امروزه خرید ویلا در رستم کلا به طور چشمگیری افزایش یابد. رستم کلا که در 8 کیلومتری جاده نکا به بهشهر قرار گرفته است از شهرهای همجوار بهشهر بوده به همین دلیل آب و هوایی مشابه با شهر بهشهر دارد؛ این شهر در تقسیمات کشوری در گذشته جزء دهستان قره طغان بوده است و در حال حاضر در بخش مرکزی بهشهر واقع شده است.  گویش مردم رستم کلا به زبان مازندرانی است.

دیدنی های خیره کننده رستم کلا

  • پارک جنگلی مهربان رود یا میروون

مرکز اصلی مردم این شهر محسوب شده که با نامهای سیاه چال، مه روان رود، مروون نیز شناخته می شود.

فاصله هوایی تا میروون هفت کیلومتر و فاصله زمینی از جاده اصلی حدودأ شانزده کیلومتر و از مسیر خل نه و نیم کیلومتر است.

در سالهای اخیر نام مهربان رود بدون هیچ سابقه تاریخی به میروون نسبت داده شده است که لازم است جهت برگرداندن آن به نام قدیمی اصلاحاتی صورت گیرد.

  • بنه قلیون

از مکانهای دیدنی در جنگل بنه قلیون بوده که در مسیر میروون واقع شده است.

  • او گردشی

در واژه نامه فارسی نام این مکان به محل گردش آب گفته می شود که در جنگل و در چند کیلومتری میروون قرار گرفته است، در این محل آب چندین نهر در زمین فرو رفته که در تابستان میزان آب فرو رفته چندین برابر خواهد شد.

رستم کلا 87465123435

نام برخی از مناطق تفریحی جنگلی مردم رستم کلا

آقا چشمه، چکش دره، سیاه چال، آقا زمین، پنج برار، محسن کوه، سراج خیل، میون دوک، محمد جبه چال، سه کیله راه، صابون دره، راسته کوه، گد ببا کوه، کان حسن، شیر کمر بن، ربیع چشمه، لبلبه سنگ، تاجی غاز، دختر قلعه، ازدار کوه.

  • غار کال دره: در سال ۱۳۲۸ نشانه هایی به دست آمد که ثابت کردند در این غار انسان ها زندگی کرده اند؛ محل قرارگیری غار کال دره در جنوب غربی رستم کلا است که به حاشیه شهر متصل می باشد.
  • تپه باستانی گوهرتپه: از جاذبه های گردشگری و زیبای رستم کلا محسوب می شود که آثارهای باستانی یافت شده در آن این نشان را می دهد که به ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ سال پیش مربوط می شود؛ گوهرتپه که وسعتی به اندازه ۵۰ هکتار دارد آثار و تمدن سکونت در آن به صورت متراکم مشاهده می گردد.
  • امامزاده محمد

در حاشیه غربی شهر رستم کلا قرار گرفته است که از نظر شکل ظاهری مشابه به آرامگاه عصر تیموری می باشد.

بخشهای تشکیل دهنده امامزاده محمد بدنه و گنبد است که حد فاصل این دو بخش پوشیده با تزیینات سینه کفتری می باشد؛ همچنین سر ستونهای چوبی به شکل سرشیر در این بنا قرار گرفته اند.

رستم کلا 8746513545

  • تکیه سلطانی و مسجد پیشنمازی

متعلق به دوره قاجاریه بوده که در جنوب شرقی رستم کلا قرار گرفته است؛ نمای اصلی یا شرقی بنا از ارسی ها تشکیل شده و ستونها در دو جهت به صورت قرینه کنده کاری شده اند که اسامی ائمه بر روی آنها نوشته شده است.

  • تکیه حاج حسن

قبل از اینکه در این بنا تغییراتی را به وجود بیاورند یکی از زیباترین بناهای دوره قاجار در این شهر به شمار می آمد. تکیه حاج حسن دو طبقه بوده که تاریخ ساخت آن بر اساس تحقیقات حسین کاردری و مهدی جهانبخش در سال 1380 هجری قمری (150 سال پیش) تخمین زده شده است. این مکان که برای مراسمات مذهبی از قبیل تعزیه بوده، اتاقهای متعددی را برای اسکان افراد برگزار کننده شامل می شود.

نمای ظاهری قدیمی تکیه حاج حسن به شرح زیر می باشد:

نمایی آجری داشته و سقف آن پوشیده از سفال بوده است، همچنین از نظر معماری دارای یک ایوان با شش ستون چوبی و سرستونهایی زیبا بوده که کنده کاری شده اند.

  • حسینیه علیزاده

از بنهای زیبا که به دوره قاجار تعلق دارد، از زیباییهای این مکان می توان به اتاق مرکزی و پنجره های ارسی، نورگیرهای مشبک تزیینی با شیشه های الوان اشاره کرد.

  • حسینیه علوی

از مکانهای دیدنی رستم کلا به شمار آمده که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند.

  • حسینیه فرحی

در مرکز شهر رستمکلا واقع شده است که نقشه ای مستطیل شکل دارد؛ این بنا با با مصالح آجر، آهک، چوب ساخته شده است و دارای سقف پوشال می باشد. از زیباییهای حسینیه فرحی که دارای یک اتاق مرکزی و دو اتاق جانبی است می توان به پنجره های ارسی، درهای مشبک با شیشه های الوان اشاره کرد. این حسینه در مرکز شهر رستم کلا قرار دارد؛ نقشه ی آن مستطیل شکل می باشد و با مصالحی نظیر: آجر- آهک- چوب ساخته شده است و از سقف پوشال بهره می برد.

  • خانه رستمکلایی

مربوط به دوره قاجار بوده و متعلق به سید مصطفی رستمکلایی فرزند حاج سید کریم رستمکلایی که تاجر بزرگ منطقه بوده است، می باشد. معماری خانه رستمکلایی به صورت دو طبقه است که دو اتاق در ضلع شرقی و غربی و دو اتاق در طبقه همکف به همان نما در آن جای گرفته است. قسمت بالای درب های زیبای بنا با شیشه های الوان تزیین شده اند که زیبایی مضاعفی به ساختمان بخشیده اند.

  • خانه توکلی

از نظر معماری با اندکی تفاوت شبیه به خانه رستمکلایی است.

  • خانه کوهی رستمکلایی

در زمانهای دور دو خانه در کنار هم که یکی از آنها به شهربانو کوهی رستمکلایی و دیگری به صالح کوهی رستمکلایی تعلق داشته، قرار گرفته اند و در حال حاضر یک ساختمان پا برجا مانده است.

  • خانه حیدری

یکی از خانه های قدیمی که در رستم کلا قرار گرفته و به یکی از مکانهای دیدنی در این شهر تبدیل شده است. توجه شود که در حدود سال 650 هجری قمری امامزاده محمد ساخته شده است و هفت بنای دیگر تاریخی به یک دوره تاریخی تعلق داشته اند که ساخت آنها را به 150 تا 200 سال پیش تخمین زده اند.

 

ارسال دیدگاه