معرفی روستای مازیچال | آدرس دقیق + بهترین زمان سفر + جاذبه های اطراف

28 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
چراگاه حیوانات اهلی در ارتفاعات دهکده مازیچال 5415163121

دهکده مازیچال کلاردشت در استان مازندران یکی از زیباترین و دنج ترین مناطق است. این دهکده در ارتفاع 2600 متری قرار دارد.در تمام طول سال در مه غلیظی پنهان است. اگر آب و هوا مجازی اقیانوس ابر تشکیل نشود، می‌توانید از آنجا به وسعتی از چالوس تا شهر رامسر نگاه کنید. طبیعت بی‌نظیر این روستا شامل اقیانوس ابر، جنگل بلوط و چشم‌انداز گسترده‌ای از جنگل و دشت است که در یک مکان متحد مشاهده می‌شود. هوای این روستا بسیار رویایی است و با سفر به این منطقه، حس خوب و عجیبی به شما منتقل می‌شود.

ارتفاع روستای مازیچال: 2600 متر

اقیانوس ابر در ارتفاعات روستای مازیچال 56546541241
طبیعت خوش آب و هوا و سرسبز دهکده مازیچال

روستای مازیچال کجاست؟(مسیر دسترسی)

روستای مازیچال در استان مازندران واقع شده و فاصله‌اش از شهر چالوس حدود 48 کیلومتر است. این روستا از تهران تقریباً 170 کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به مازیچال، از جاده چالوس به سمت مرزن آباد حرکت کنید و سپس در مسیر به سمت کلاردشت تغییر مسیر دهید. از میدان اصلی کلاردشت حدود هفت کیلومتر در جاده عباس‌آباد راه بروید تا به ابتدای جاده اصلی مازیچال برسید.

مسافت مازیچال تا تهران :

فاصله روستای مازیچال تا تهران 170 کیلومتر است.

چراگاه حیوانات اهلی در ارتفاعات دهکده مازیچال 5415163121
چراه حیوانات اهلی در دهکده سوار بر ابرهای مازیچال

آشنایی با روستای مازیچال (دهکده مازیچال)

شهر کلاردشت لقب “بهت گمشده” را به دلیل جاذبه‌های گردشگری خود به خوبی دارد. یکی از این جاذبه‌ها، روستای مازیچال است. تعداد خانوارها در این روستا کم است و در فصل‌های گرم سال به عنوان مهاجران در آن زندگی می‌کنند. به دلیل ارتفاع و کمبود امکانات، زندگی در این روستا در ماه‌های سرد سال کمی دشوار است. بنابراین، 50 تا 60 خانوار می‌توانند از اواخر بهار تا اوایل پاییز در آن سکونت کنند. منظره‌ها و چشم‌اندازهای این روستا بی‌نظیر است و یکی از ویژگی‌های مهم آن به حساب می‌آید.

سکونت مهاجران در روستای مازیچال : 

دهکده مازیچال میزبان مهاجران بسیاری در اواخر بهار تا اوایل پاییز است.

واژه مازیچال به چه معناست؟

یکی از ویژگی‌های برجسته روستای مازیچال در استان مازندران، وجود بزرگترین تعداد درختان بلوط در این منطقه است. نام “مازیچال” از این ویژگی برگرفته شده است. در گویش محلی مازندرانی، “ماز”، “مازی” یا “مازو” به معنای درخت بلوط است و “چال” به معنای گودال می‌باشد. بنابراین، معنای کلمه “مازیچال” ممکن است به معنای گودالی پر از درختان بلوط باشد. اما باید توجه داشت که این فرضیه به صورت دقیق نیست و بر اساس لغت‌نامه دهخدا، واژه “ماز” به معنای پر چین و شکن است که واژه “مازندران” از این معنا گرفته شده است. در هر صورت، روستای مازیچال با دارا بودن این تعداد زیاد درختان بلوط، جایی بسیار خاص و منحصربه‌فرد است.

پوشش گیاهی دهکده مازیچال :

این دهکده پوشیده از درختان بلوط

نمایی از خانه گلی و گاو های روستای مازیچال 52636216312
مازیچال مه آلود و پوشیده از پوشش گیاهی سبز

زمان مناسب سفر به روستای مازیچال

روستای مازیچال در کلاردشت در فصل بهار و تابستان یک منطقه دیدنی است. در این فصول، دشت‌ها و تپه‌های مازیچال با گل‌های پیش‌پیشا (پامچال) و گل ونوشه (بنفشه) پر از رنگ می‌شوند و بهاری متفاوت به این دهکده می‌بخشند. در فصل پاییز، مناظر رنگارنگی از جنگل‌های مازیچال و درختان با رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و سبز در کنار اقیانوس ابرهای سفید، آرامش را به ما منتقل می‌کند. در زمستان، وقتی که جاده‌ها و مسیرها را برف پوشانده، چشم انداز سفیدپوش این منطقه بسیار زیبا می‌شود.

بهترین فصل سفر به روستای مازیچال: بهار و تابستان

جاذبه های توریستی اطراف مازیچال + آدرس

1- پل معلق رود بارک

پل رود ابرک، اولین پل معلق شمال کشور است. این پل با طول 70 متر و ظرفیت همزمان 120 نفر برای عبور و بازدید از آن ساخته شده است. سازه این پل از گریتینگ و چوب روسی تشکیل شده است، به دلیل آب و هوای رطوبتی و بارانی کلاردشت. همچنین در اطراف این جاذبه گردشگری، زیپ لاین و دوچرخه‌ی هوایی نیز نصب شده است که جذابیت بیشتری به این مکان اضافه می‌کند و جذب مسافران و گردشگران زیادی شده است.

آدرس دقیق پل معلق رودبارک (روی نقشه)

جنس پل معلق : گریتینگ و چوب روسی

ساخت پل فلزی معلق رود بارک 1361263216312
سازه مستحکم پل معلق رود بارک، اولین پل شمال

2- تپه باستانی کلار

تپه کلار، یک تپه باستانی در روستای لاهور واقع شده است. این تپه به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۴۴ ثبت شده است. این تپه شکل بیضی دارد و در ضلع شرقی دشت مرکزی کلاردشت قرار گرفته است. در داخل تپه، حفره‌ها و کنده‌کاری‌هایی وجود دارد که مربوط به شهر قدیمی کلار است. فاصله این تپه باستانی تا روستای مازیچال حدود 23 کیلومتر است و زمان سفر تقریباً 1 ساعت و 15 دقیقه می‌باشد.

آدرس دقیق تپه باستانی کلار (روی نقشه)

تپه خاکی کلاردشت 5216326321632
حفره کاری و کنده کاری در تپه باستانی کلار

3- آبشار اکد منطقه اکاپل

این آبشار با فاصله ی یک ساعت و نیم از روستای مازیچال قرار دارد، و دو کیلومتر مسیر خاکی دارد. در طول مسیر به آبشار اصلی، چندین آبشار کوچک وجود دارد. در تابستان، شما می‌توانید از بالای صخره‌ها به داخل آب بپرید، زیرا عمق آب زیاد است و دمای آن مناسب است.

آدرس دقیق آبشار اکد منطقه اکاپل (روی نقشه)

نمایی از ارتفاعات آبشار اکد منطقه اکاپل در دل کوه پوشیده از پوشش گیاهی 456465465
آب های خروشان در ارتفاعات آبشار اکد منطقه اکاپل پوشیده از پوشش گیاهی

4- خانه ارواح کلاردشت

خانه‌ی ارواح کلاردشت، یک ویلا قدیمی و ترک‌شده است که مردم منطقه آن را یک ساختمان ناقص می‌دانند. هندسه پنجره‌های این خانه با یکدیگر تفاوت دارد و از چند سال پیش بسته شده است. با این حال، کسانی که در گذشته وارد این ویلا شده‌اند، می‌گویند که درون آن یک قفس بسیار بزرگ با قفل‌های متنوع قرار دارد.

آدرس دقیق خانه ارواح کلاردشت (روی نقشه)

خانه متروکه ارواح کلاردشت با در و پنجره های قدیمی 454165614614
خانه قدیمی و متروکه شده ارواح کلاردشت

 

جاذبه های دیدنی مازیچال :

  • پل معلق رود بارک
  • تپه باستانی کلار
  • آبشار اکد منطقه اکاپل
  • خانه ارواح کلاردشت

ارسال دیدگاه