معرفی کامل باغ چهلستون بهشهر | آدرس دقیق + تاریخچه + عکس

30 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
تماشای گردشگران از باغ تاریخی چهلستون بهشهر 451524635231643

مازندران، یک شهر پر از شگفتی‌ها با قدمت طولانی و تاریخی است. این شهر تحت حکومت‌های مختلفی قرار گرفته و آثار تاریخی زیادی از آن دوران در طبیعت این منطقه باقی مانده است. همراه ما باشید تا در ادامه این جاذبه تاریخی بهشهر را بهتر بشناسیم.

معرفی باغ چهلستون بهشهر

باغ چهلستون بهشهر، یکی از باغ‌های زیبا و تاریخی است که قدمت آن به دوران حکومت صفوی برمی‌گردد. در تاریخ 18 مهر 1356، با شماره ثبت 1537، به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

قدمت دوران باغ چهلستون بهشهر: دوران حکومت صفوی

محوطه گل کاری شده باغ چهلستون بهشهر 4524152415241
جوی پرآب و گل کاری باغ چهلستون بهشهر

موقعیت جغرافیایی باغ چهلستون

باغ چهلستون در منطقه امام خمینی بهشهر قرار دارد. برای دسترسی به این باغ، از بلوار شهید هاشمی نژاد پیش بروید و سپس از خیابان‌های پاسداران و توکلیان عبور کنید تا به ساختمان شهرداری بهشهر برسید.

برای پیدا کردن آدرس دقیق باغ چهلستون بهشهر روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مروری بر تاریخچه باغ چهلستون

باغ شاه بهشهر، محل اقامت زمستانی شاه عباس صفوی بوده و شامل هفت باغ اندر باغ می باشد. از این مجموعه، باغ چهلستون بهشهر و بخشی از باغ چشمه باقی مانده‌اند. این باغ به طراحی منحصر به فردی دارد و هر بخش خود نام ویژه‌ای داشته است. باغ چهلستون بهشهر، که بخشی از آثار دوران صفوی است، جزء جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. در زمان حکومت شاه عباس، به دلیل علاقه وی به مادرش، خانم اشرف الملوک باغ چهلستون بهشهر به عنوان مکانی برای استراحت و تفریح برای شاه و مادرش ساخته شد.

ملگونوف دانشمند روسی در مورد عمارت باغ چهلستون بهشهر چنین نوشته است:

عمارت شاه عباسی که بنام دیوانخانه معروف بود در سال ۱۷۴۳ میلادی خالی شد و از نظر افتاد . در برابر عمارت حوضی است به عرض ۵۰ قدم ، به طول ۶۰ قدم ، به عمق یک ذرع و نیم و در دو طرف آن جویی سنگی تا دروازه قرار دارد و اطراف آن سوراخی برای نهادن شمعها تعبیه شده است . در جدار داخلی آبراهه های اصلی سوراخهایی ایجاد کرده بودند که ممکن بود در حدود هزار شمع روشن را در آنها نگاه داشت .”

تماشای گردشگران از باغ تاریخی چهلستون بهشهر 451524635231643
بازدید گردشگران از باغ چهلستون بهشهر در دل کوه

معماری باغ چهلستون

باغ چهلستون بهشهر، یکی از زیباترین باغ‌های شمال ایران است و در محله امام خمینی واقع شده است. این باغ به صورت باغ در باغ طراحی شده و شامل هفت باغ جداگانه است. باغ چهلستون بهشهر، به نام شهرداری معروف است. طراحی مجموعه‌ای زیبا واقع در محیطی کوهستانی و جنگلی را برای این باغ به وجود آورده است. در گذشته، بخشی از این باغ تحت عنوان دیوانخانه شناخته می‌شد که عمارتی در شکل مربع بود. در باغ چهلستون بهشهر، عمارت اصلی واقع در نزدیکی تپه‌های درختانی قرار دارد و احاطه شده است. باغ از جنبه‌های مختلفی همچون چشمه‌های زیاد و پرآب، باغ‌ها و معماری جذاب خود برخوردار است. این باغ به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم در بهشهر شناخته می‌شود.

درختان تنومند و جوی آب محوطه باغ چهلستون بهشهر 1614635263146341
درختان قدمت دار تنومند در باغ چهلستون بهشهر

اسامی باغ های باغ چهلستون بهشهر:

  • باغ شمال
  • باغ حرم و خلوت
  • باغ صاحب الزمان
  • باغ چهلستون
  • باغ تپه
  • باغ زیتون
  • باغ چشمه

ارسال دیدگاه