آشنایی کامل با خلیل شهر | تاریخچه + بهترین زمان سفر

29 دی 1401
0 دیدگاه
آشنایی با تاریخچه خلیل شهر بهشهر 3216546468745343

به علاوه، خلیل شهر به‌عنوان یکی از شهرهای جذاب و دیدنی استان مازندران، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی مانند کوهستان‌های زیبا، رودخانه‌ها و طبیعت بکر است. همچنین، این شهر با وجود قرار گرفتن در جاده ۲۲ و نزدیکی شهر ساری و گرگان، دسترسی آسانی به خدمات و امکانات موردنیاز گردشگران دارد. بنابراین، سفر به خلیل شهر برای تفریح و گردش یک انتخاب خوب و مناسب می‌باشد.

زیبایی های مسیر رسیدن به خلیل شهر 5448676575867
زمین های کشاورزی سرسبز خلیل شهر

آب وهوای خلیل شهر

با توجه به موقعیت جغرافیایی خلیل شهر در منطقه شمالی ایران، آب و هوای دلپذیری را در تمام فصول سال تجربه می‌کنید. این منطقه در فصل بهار با هوای خنک و معتدل و بارش باران خوشایند است. همچنین، در فصل تابستان نیز در مقایسه با سایر مناطق کشور، دمای معتدلی دارد و از بارش کمتری برخوردار است.

در فصل پاییز، هوا سرد شده و بارش باران نسبت به فصل تابستان بیشتر شده است. و در فصل زمستان، هوا به زیر صفر درجه هم می‌رسد و برف نیز ممکن است ببارد. بنابراین، اگر به دنبال تجربه آب و هوای خنک و سرسبز هستید،خلیل شهر به عنوان یکی از شهرهای شمالی ایران، بهترین گزینه‌ای است که برای سفر به آن در نظر بگیرید.

  • در فصل بهار، به دلیل آب‌وهوای معتدل، خلیل شهر برای گردشگران و مسافران مقصد خوبی است و تعطیلات نوروزی نیز باعث افزایش تعداد گردشگران در این منطقه می‌شود.
  • در فصل تابستان، با وجود گرما، خلیل شهر به نسبت سایر شهرهای ایران، آب‌وهوای خنکی دارد که مردم برای فرار از گرمای تابستان به این منطقه سفر می‌کنند.
  • در فصل پاییز، با رنگارنگ شدن باغ‌ها و درختان، گردشگران همچنان به این منطقه سفر می‌کنند اما با سرد شدن هوا، تعداد گردشگران کاهش می‌یابد.
  • در فصل زمستان نیز با بارش برف و مسدود شدن برخی از جاده‌ها، تعداد گردشگران به‌صورت قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

آب و هوای خلیل شهر :

  • بهار : معتدل و خنک
  • تابستان : معتدل با بارش کم
  • پاییز : سرد و بارش نسبتا زیاد
  • زمستان : بسیار سرد با بارش برف

برای دریافت اطلاعات بیشتر از آب و هوای خلیل شهر در طی یک هفته آینده می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. 

آب هوای بهاری خلیل شهر 32156454786645
پوشش گیاهی سرسبز و آب و هوای دلکش خلیل شهر

زمان مناسب سفر به خلیل شهر

زمان سفر به شمال برای گردشگران و مسافران بسیار مهم است و معمولاً آنها بر اساس سلیقه و آب و هوای مورد علاقه خود زمان سفر را انتخاب می‌کنند. با این حال، به طور کلی بهترین زمان برای سفر به خلیل شهر و سایر شهرهای شمال، زمانی است که آب و هوای این منطقه معتدل باشد.

آمار نشان می‌دهد که در اوایل فصل بهار و در تعطیلات نوروزی، خلیل شهر مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند؛ زیرا روزهای تعطیل در اوایل فصل بهار، فرصت خوبی برای سفر به این منطقه را فراهم می‌کند. این فصل به دلیل آب و هوای بسیار معتدلی که دارد، مقصد خوبی برای گردشگران است. در فصل تابستان هوا گرم می‌شود؛ اما خلیل شهر به نسبت سایر شهرهای ایران آب و هوای خنک‌تری دارد و به همین دلیل مردم برای فرار از گرمای تابستان، به طبیعت زیبای این شهر پناه می‌برند.

تعداد گردشگران و مسافران در فصل پاییز به دلیل سرد شدن هوا کمتر می‌شود؛ اما فصل پاییز هم زیبایی‌های خاص خود را دارد و همچنان گردشگران به این شهر زیبا سفر می‌کنند. در فصل زمستان، به دلیل بارش برف و مسدود شدن مسیرها، تعداد گردشگران به‌صورت قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و بسیاری این فصل را مناسب سفر به شمال و خلیل شهر نمی‌دانند.

چه زمانی مناسب سفر به خلیل شهر است؟

بهار و تابستان

سفر به خلیل شهر در بهار 215465486546475
ویلاهای اجاره ای در ارتفاعات سرسبز خلیل شهر برای مسافران

پیشینه خلیل شهر

مردم شهر خلیل شهر قومیت طبری داشته اند و گویش آنها مازندرانی می باشد؛ برخی معتقد هستند نیاکان بومی ریشه این طایفه به منطقه ی استاجنان هزارجریب می رسد. به طور تقریبی در سال 1120 خورشیدی یا قرن 12 هجری شمسی، طایفه های ایل خلیل از روستای استاجنان که در منطقه کوهستانی نظیر بهشهر واقع شده بودند به محله کنونی “خلیل شهر” کوچ کردند. مطابق با تعاریفی که نیاکان این شهر نمودند در ابتدا طایفه خلیل از سمت خراسان به مازندران آمدند و ساکن  روستای استاجنان شدند. البته ایل خلیل فقط محدود به طایفه های نام برده شده نمی باشد چرا که با گذر زمان طایفه های دیگری نیز به وجود آمدند. اولین مدرسه ای که در خلیل محله تأسیس گردید مربوط به سال 1314 خورشیدی می باشد.

طایفه های ایل خلیل در خلیل شهر به شرح زیر می باشند:

  • طایفه خلیل خلیلی
  • طایفه عموزاد خلیلی
  • طایفه باقری خلیلی
آشنایی با تاریخچه خلیل شهر بهشهر 3216546468745343
ساخت و ساز ویلاها و افزایش جمعیت خلیل شهر

جمعیت خلیل شهر

بر اساس آمارگیری و سر شماری شهرهای مختلف در سال 1395 جمعیت شهرخلیل شهر معادل بر  19421 نفر بوده است به طوری که جمعیت این شهر را در سال 1389 خورشیدی 15000  نفر و وسعت محدوده و حریم شهر را برابر با 1500 هکتار گزارش کرده اند.

به وجود آمدن روستای خلیل محله و تبدیل شدن آن به خلیل شهر

این روستا از چندین ده در یک راستا و با فاصله به وجود آمده است که ابتدا پنج ده با نامهای کشیرخلیل، عموزاد محله، ملامحله، مالیکلا، گت زمین در خود جای داده است. خلیل محله یک روستای طولی بوده که در امتداد یک رود تشکیل شده است؛ این روستا قبل از تبدیل شدن به شهر با نام خلیل محله معرفی شده است. روستای خلیل محله در امتداد رودی به نام اسپی رود که از ناحیه جنوب به شمال کشیده شده به وجود آمده است.

به مرور زمان ده های خلیل محله گسترش یافتند و به یکدیگر وصل شدند که با یک جاده اصلی به یکدیگر مرتیط می شدند. بزرگراه اصلی یا بلوار امام رضا از سمت شمال این روستا گذر کرده که محله های کلاک و رکاوند در شمال این بزرگراه توسعه پیدا کردند.

با مرور زمان روستا ممتد و حالت طولی گرفت و روستای خلیل محله به این شهر تبدیل شد که در حال حاضر شهرداری مختص به خود را دارد . عده ای از طوایف ایل خلیل در اطراف کیاسرشت و سوادکوه و فیروزکوه زندگی می کردند و گروهی دیگر ساکن ارجمند و قزنچاه بودند که با نامهای خلیلی ارجمندی و خلیلی قزنچاهی معرفی می شدند.

پوشش گیاهی و طبیعت زیبای خلیل شهر 3564846854756453
ایجاد پوشش گیاهی و ساخت ویلا در طی زندگی بشر در خلیل شهر

اقتصاد مردمان خلیل شهر

یکی از مزیت‌های بسیار خوب شهر خلیل، وجه اقتصادی قوی آن است. مردم این شهر بیشتر به کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی با کیفیت مشغول هستند و با پیشرفت در حوزه گردشگری، بعضی از آنها به اجاره ویلا در خلیل شهر، سوئیت و تهیه امکانات برای گردشگران نیز مشغول شده‌اند. وجود مراکز تولیدی زیادی در سطح شهر، باعث شده است که خلیل به عنوان یکی از شهرهای پرتولید در منطقه شناخته شده باشد و بیشتر مردم در این مراکز مشغول به کار شوند.

از جمله مهم‌ترین مراکز تولیدی در خلیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۴ واحد کارخانه شالی‌کوبی که کشاورزان برنج خود را در این کارخانه‌ها سفید کرده و به بازار عرضه می‌کنند.
  • شرکت تولیدی آجر سفالی مروارید که با استفاده از خاک منطقه، آجرهای باکیفیت تولید می‌کند و به بازار عرضه می‌کند.
  • شرکت تولیدی نئوپان ۲۲ بهمن که تخصصی در زمینه تولید نئوپان بوده و محصولات خود را به سراسر کشور صادر می‌کند.
  • کارخانه تولید آرد گندم که با استفاده از گندم‌های تولید شده در مناطق کشاورزی خلیل، آرد باکیفیت تولید می‌کند.
  • شرکت تولیدی پنیر که از شیر تولید شده توسط دامداران محلی استفاده می‌کند و پنیر باکیفیتی را تولید و به بازار عرضه می‌کند.
شرکت تولیدی آجر سفالی مروارید خلیل شهر 1564584665461
شرکت تولیدی آجر سفالی مروارید خلیل شهر

ارسال دیدگاه