خلیل شهر کجاست | جاذبه های توریستی + آدرس دقیق + سوغاتی

15 بهمن 1401
0 دیدگاه
مجموعه تاریخی عباس آباد خلیل شهر 654687685454

خلیل شهر، شهری کوچک و زیبا در استان مازندران قرار دارد. این شهر در دامنه کوه جهانمرّا و فاصله کوتاهی با شهر بهشهر واقع شده است. محیط اطراف خلیل شهر، از سمت شمال به خلیج گرگان و شبه جزیره میان‌کاله، و از سایر اطراف به جنگل‌های کوه جهانمرّا محصور است. این خصوصیات باعث می‌شود که خلیل شهر، فضای سبزی و طبیعتی بی‌نظیری داشته باشد.

در صورتی که عاشق سفر و گردشگری هستید، می‌توانید چند روز تعطیلی خود را برای بازدید از این شهر زیبا در نظر بگیرید. شهرهای شمالی ایران، از جمله خلیل شهر، بهترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در بین مردم کشورمان هستند. به همین دلیل، در روزهای تعطیل، جاده‌های منتهی به شمال کشور شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کنند.

یکی از مهمترین عواملی که گردشگران در سفر به خلیل شهر به آن اهمیت می‌دهند، وجود جاذبه‌های دیدنی در این شهر است. برای بسیاری از گردشگران، بررسی و مشاهده جاذبه‌های دیدنی یک شهر، قبل از تعیین برنامه سفر، بسیار مهم است. خلیل شهر نیز علاوه بر زیبایی طبیعتی خود، جاذبه‌های توریستی زیادی دارد که می‌تواند به تجربه یک سفر لذت‌بخش و متفاوت در این شهر کمک کند.

در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی مطلب آشنایی کامل با خلیل شهر با تاریخچه و بهترین زمان سفر به خلیل شهر آشنا شوید. 

خلیل شهر شمال 3153567487687
شهر سرسبز با طبیعت دیدنی خلیل شهر

خلیل شهر کجاست؟

خلیل شهر، یکی از شهرهای استان مازندران است که در بخش مرکزی شهرستان بهشهر واقع شده و با فاصله حدود ۵ کیلومتری از آن قرار دارد. آخرین سرشماری نشان می‌دهد جمعیت این شهر حدود ۲۰ هزار نفر است. خلیل شهر با مساحتی برابر با ۱۵۰۰ هکتار، به دلیل اینکه در میانه منطقه جنگلی واقع شده است، از جمله شهرهای کوچک اما پرطرف‌دار محسوب می‌شود.

تاریخچه خلیل شهر به قرون پیشین باز می‌گردد، زیرا که قدمت این منطقه به قرن‌ها پیش از حال اشاره دارد. در حدود قرن ۱۲ هجری شمسی، طایفه‌هایی از ایل خلیل که در خراسان زندگی می‌کردند، به سوی مازندران مهاجرت کردند و در روستای استاجنان (کنونی خلیل شهر) ساکن شدند. این طایفه شامل چندین زیرشاخه از جمله طایفه خلیل خلیلی، طایفه عموزاد خلیلی و طایفه باقری خلیلی است. ایل خلیل به دلیل مهاجرت به منطقه، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعی و آب‌های فراوان در منطقه، به شیوه زندگی خود ادامه دادند و همچنان جزء اقوامی است که در خلیل شهر و مناطق اطراف ساکن هستند.

لوکیشن خلیل شهر 231546747465510
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

آب و هوای خلیل شهر 

یکی از مزیت‌های برجسته خلیل شهر، آب‌وهوای بسیار دلپذیر آن است. این شهر همانند سایر شهرهای شمالی ایران، با آب‌وهوایی معتدل و خوشایند مورد توجه گردشگران و مسافران قرار دارد. خلیل شهر در دامنه‌ی کوه زیبای جهان مورا واقع شده است که طبیعتی سرسبز و دل‌نشین به این شهر بخشیده است.

فصل بهار در خلیل شهر با هوای خنک و ملایم آغاز می‌شود که بارش باران در این فصل حس خوبی به مردم می‌دهد. در فصل تابستان دمای هوا به‌طور پیوسته افزایش می‌یابد و بارش‌های کمتری در شهر رخ می‌دهد. با این حال، در مقایسه با شهرهای دیگر ایران، هوای خنکی در خلیل شهر حفظ می‌شود.

فصل پاییز در شهر خلیل شهر با تغییر رنگ و بوی دلنشین طبیعت همراه است و با افزایش بارش‌های باران، طبیعت رو به رشد می‌شود. هوا در این فصل کمی سردتر از فصل تابستان است. در فصل زمستان، هوای خلیل شهر به دمای زیر صفر درجه می‌رسد و بارش‌های برف نیز در این فصل در این منطقه رخ می‌دهد.

آب و هوای خلیل شهر در چهار فصل :

  • بهار : خنک و ملایم همراه با بارش اندک
  • تابستان : شرجی همراه با بارش نسبتا بیشتر از بهار
  • پاییز : سرد با بارش بسیار
  • زمستان : دمای هوا زیر صفر همراه با بارش برف
آب و هوا و پوشش گیاهی سبز خلیل شهر 2654667654
پوشش گیاهی و آب و هوای دلکش خلیل شهر

مراکز تولیدی خلیل شهر

  • واحد کارخانه شالیکوبی، شرکت تولیدی آجر سفالی مروارید، شرکت تولیدی نئوپان 22 بهمن، کارخانه تولید آرد گندم، کارخانه ریسندگی و بافندگی اکریلتاب می شوند.
  • «کارخانه صنایع پلاستیک فدک» تولیدکننده انواع سبدهای پلاستیکی و دوک های کارخانجات نخ ریسی که در خیابان آیت الله رحمانی واقع شده است.
  • «مجتمع تجاری بهار» در کیلومتر هشت خلیل شهر و در محور بهشهر-گلوگاه- گرگان واقع شده است.
  • «کارگاه تولیدی قدرت امیدی» از بزرگترین مراکز صنعتی و تولیدکننده انواع ادوات کشاورزی مانند: تریلی، تراکتور، دیسک و…. در خلیل شهر می باشد.
شرکت تولیدی آجر سفالی مروارید خلیل شهر 2564654654
شرکت تولیدی آجر سفالی مروارید در خلیل شهر

صنایع دستی خلیل شهر :

  • انواع قالی و فرش‌های پشمی
  • گلیم‌بافی
  • حصیربافی
  • پارچه‌بافی
پارچه بافی، فرش بافی صنایع دستی خلیل شهر 32566685450
پارچه بافی، فرش بافی صنایع دستی خلیل شهر

معرفی مکان های دیدنی و چشمگیر خلیل شهر

باغ های انار، هلو و نارنگی

باغ های خلیل شهر از جاذبه های توریستی و زیبا این شهرستان می باشد. در این شهر می توان انواع میوه های لذیذ و با کیفیتی از جمله انار، هلو، نارنگی و… را در باغ ها مشاهده کرد. زیبایی سرسبزی این باغ ها به اطراف این شهرستان رونقی دیگر بخشیده است. مسافرانی که به این شهرستان سفر می کنند علاوه بر لذت بردن از مناظر طبیعی، از دیدن این باغ ها و خرید میوه های تازه آنها لذت می برند. همچنین تولید کنندگان میوه های این شهرستان نیز با بهره گیری از اراضی بکر خود، میوه های با کیفیتی تولید کرده و در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رسانند.

برداشت نارنگی در باغ 53654684674564
زنان شمالی درحال برداشت نارنگی در باغ خلیل شهر

مجموعه تاریخی عباس آباد

در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر خلیل‌آباد، مجموعه تاریخی عباس‌آباد قرار دارد که به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی و تفریحی برای مسافران و گردشگران شناخته شده است. این مجموعه با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوع، به گردشگران فرصتی برای بازدید و تجربه یک سفر فوق‌العاده را می‌دهد.

از جاذبه‌های اصلی این مجموعه می‌توان به دریاچه عباس‌آباد با وسعت ۱۰ هکتار اشاره کرد که با وجود بنای آجری در وسط آن، زیبایی و جذابیت خاصی به دریاچه بخشیده است. همچنین، باغ عباس‌آباد با قرار گرفتن در بالای یک تپه و دارا بودن پله‌های پله‌ای و عمارت، جذابیت خاصی به این مجموعه بخشیده است.

سد عباس‌آباد نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی این مجموعه، با طراحی زیبا و چشم‌نوازش به گردشگران فرصتی برای تماشای چشم‌انداز طبیعی می‌دهد. همچنین، محل کاخی که در شمال باغ عباس‌آباد دیده می‌شود، با ظاهری شگفت‌انگیز، زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است.

در این مجموعه تاریخی، برج آجری، گرم‌خانه، حمام، آسیاب آبی و گل‌باغ نیز به عنوان جاذبه‌های دیگر دیدنی، وجود دارند که با هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب، گردشگران و مسافران را به سوی خود جذب می‌کنند.

مجموعه عباس آباد شامل  موارد زیر می باشد :

  • دریاچه عباس آباد
  • سد عباس آباد
  • باغ عباس آباد
  • کاخ

برای پیدا کردن آدرس دقیق مجموعه تاریخی عباس آباد روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مجموعه تاریخی عباس آباد خلیل شهر 654687685454
مجموعه تاریخی عباس آباد و دریاچه آبی و زلال

چشمه سرخ او یا سرخو خلیل شهر

جاذبه های طبیعی شهر خلیل شهر شامل چشمه ها، رودخانه ها، جنگل ها و تالاب های زیبایی هستند که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند. یکی از جاذبه های زیبای خلیل شهر، چشمه سرخو است. این چشمه دارای آب شفاف و زلالی است که از آن به صورت استخر استفاده می شود. استخری که حدود 70 سال پیش بنا شده است و آب آن از چشمه سرخو تأمین می شود. دارا بودن طبیعت بکر و وصف نشدنی در اطراف چشمه، آن را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در خلیل شهر تبدیل کرده است. گردشگران و مسافران بسیاری هر ساله به این جاذبه طبیعی سفر می کنند تا از آب شفاف و دلنشین چشمه سرخو، استخر آن و طبیعت زیبای اطرافش لذت ببرند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق چشمه سرخو خلیل شهر روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پارک جنگلی سرخو (سرخ او)

از جاذبه‌های برتر و پرطرفدار خلیل شهر، پارک جنگلی سرخو به شمار می‌آید. این پارک با فضای سبز آرامش‌بخش و امکانات رفاهی مناسب، یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت و تفریح در خلیل شهر است. مسافران می‌توانند در این پارک با آرامشی بی‌نظیر قدم بردارند و از امکانات تفریحی موجود در آن بهره ببرند. همچنین با دیدن چشم‌نوازی‌های طبیعی این منطقه، لحظاتی خاطره‌انگیز را تجربه کنند و در صورت تمایل می توانند در نزدیکی این جنگل اقدام به اجاره ویلا در خلیل شهر نمایند تا از این زیبایی ها بهره مند شوند.

امکانات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی سرخو :

  • استخر شنا
  • نمازخانه
  • فروشگاه
  • قهوه‌خانه سنتی
  • سکوهای استراحت
  • سرویس بهداشتی

برای پیدا کردن آدرس دقیق پارک جنگلی سرخو خلیل شهر روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

نمایی از چشمه سرخو و پارک جنگلی سرخو خلیل شهر 215665468574674685
آب زلال چشمه سرخو محاصره شده با درختان سبز جنگل سرخو

امامزاده یوسف 

به مسافرانی که علاقه دارند به جاذبه های تاریخی و مذهبی بروند پیشنهاد می شود حتما به امامزاده یوسف بروند و از طبیعت زیبای پیرامون آن لذت ببرند و ساعتها نظاره گر خلق چنین زیبایی هایی باشند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق امامزاده یوسف خلیل شهر روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

امامزاده یوسف خلیل شهر 231556484786
امامزاده یوسف جاذبه دیدنی خلیل شهر

دریای خلیل شهر 

خلیل شهر در کنار دریا نبوده و برای دسترسی به سواحل، باید به مسافتی حدود ۵۰ کیلومتر به سمت شمال سفر کنید. اما برای کسانی که نمی‌خواهند فاصله زیادی را طی کنند، می‌توانند به آب بندان خلیل شهر واقع در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر سفر کنند و از منظره زیبای دریاچه عباس‌آباد لذت ببرند. مجموعه تاریخی عباس‌آباد نیز در فاصله ۱۲ کیلومتری خلیل شهر واقع شده است که با داشتن جاذبه‌های زیبا و تاریخی، یکی از بهترین مکان‌ها برای گشت و گذار و تفریح مسافران به‌شمار می‌آید.

برای پیدا کردن آدرس دقیق دریای خلیل شهر روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

دریای آبی و بیکران خلیل شهر 5456676854
شنای مسافران در دریای آبی خلیل شهر

سوغات و صنایع دستی خلیل شهر

شهر خلیل شهر با داشتن تجربه و شرایط مناسب، توانسته است محصولات بسیار با کیفیت و خوشمزه‌ای را با بهره‌گیری از روش‌های سنتی و استفاده از مواد اولیه مرغوب تولید کند. گردشگران و مسافران با سفر به این شهر می‌توانند در تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌ها این محصولات و وسایل را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند.

از جمله مشهورترین صنایع دستی خلیل شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • قالیبافی
  • گلیم‌بافی
  • جاجیم‌بافی
  • بافت قالیچه
  • سفالگری
  • منبت‌کاری
  • جعبه‌سازی
  • ساخت وسایل چوبی
قالی سنتی و دست ساز خلیل شهر 2315468546847
قالی سنتی و دست ساز، سوغات معروف خلیل شهر

 

کوزه های سفالی سوغات معروف خلیل شهر 2454567486746
کوزه سفالی هنر دست و سوغات زیبای خلیل شهر

معرفی غذاهای محلی خلیل شهر

خلیل شهر به عنوان یکی از شهرهای شمالی کشور دارای غذاهای بسیار خوشمزه محلی است که می‌توانید با رفتن به رستوران‌ها و غذاخوری‌ها آنها را امتحان کنید. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین غذاهای محلی خلیل شهر اشاره خواهم کرد:

  • قیمه بادمجان: این غذا با استفاده از بادمجان، گوشت چرخ کرده و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود و بسیار محبوب در خلیل شهر است.
  • آغوز مسما: این غذا با استفاده از عدس، گوشت یا مرغ و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود و به صورت خورشتی سرو می‌شود.
  • اسپناساک: این غذا با استفاده از اسفناج، خامه، سیر و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود و معمولاً به عنوان پیش غذا سرو می‌شود.
  • رشته پلو: این غذا با استفاده از برنج، رشته، گوشت چرخ کرده، لوبیا و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود و غذای اصلی در خلیل شهر است.
  • ماست کدو: این غذا با استفاده از کدو، ماست، خامه و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود و به عنوان پیش غذا سرو می‌شود.
  • مالابیج: این غذا با استفاده از برگ کلم، گوشت چرخ کرده، برنج و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود و به صورت خورشتی سرو می‌شود.

غذاهای محبوب خلیل شهر :

  • قیمه بادمجان
  • آغوز مسما
  • اسپناساک
  • رشته پلو
  • ماست کدو
  • مالابیج
قیمه بادمجان خلیل شهر 2154576874
قیمه بادمجان ،غذای محبوب و محلی خلیل شهر
رشته پلو، غذای محلی و خوش طعم خلیل شهر 14564486544531
رشته پلو، غذای محلی و خوش طعم خلیل شهر

ارسال دیدگاه