جزیره آشوراده کجاست | مسیر دسترسی + تفریحات + عکس

25 شهریور 1402
0 دیدگاه
قایق های تفریحی در جزیره آشوراده در مازندران 67567567777

استان گلستان یکی از استان‌های شمالی ایران است که با آب‌های آرام و زیبای دریای خزر محاط شده است. این منطقه با فرهنگ مردمان خود، طبیعت بکر و تاریخی متمایز، برای علاقه‌مندان به گردش و سفر، به یک مقصد آرام و دل‌چسب تبدیل شده است. در این استان زیبا، یک جواهر دریایی به نام “آشوراده” پنهان شده است که برخورداری از جنبش طبیعی و زیبایی‌های فراوان، توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.در این مقاله، با هم به سفری دلپذیر به دنیای آشوراده خواهیم رفت. از زیبایی‌های طبیعی این جزیره، گردش‌های تاریخی و فرهنگی‌اش، تا شگفت‌انگیزترین جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی‌اش، با هم می‌شناسیم. همراه با ما باشید تا این نقشه‌ی سفر را به یک جایگاه آرزوناک و تجربه‌ای بی‌نظیر تبدیل کنیم و همه جوانب دیدنی‌های آشوراده را کشف کنیم.

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی مازندران

آشوراده در کدام استان قرار دارد؟ استان گلستان

جزیره آشوراده در مازندران 675665877687
جزیره آشوراده، بهشتی در قلب خلیج فارس
جزیره زیبای آشوراده در مازندران 766666675
جزیره آشوراده، با زیبایی‌های چشم‌نواز، سفری به عالمی از آرامش و طبیعت

جزیره آشوراده کجاست؟

آشوراده، بزرگترین جزیره ارتباطی ایران در دریای کاسپین واقع شده، در مرکز شبه جزیره قرار دارد و به بندر ترکمن متصل است. بندر ترکمن یکی از معتبرترین بنادر سواحل شرقی دریای کاسپین و شمالی ایران است که در استان گلستان واقع شده و به عنوان نزدیک ترین ساحل به شهر گرگان شناخته می‌شود. جزیره آشوراده، در فاصله ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن واقع شده و تنها ۴۰ کیلومتر از شهر گرگان فاصله دارد. این جزیره از شمال به دریاچه کاسپین، از شرق به تنگه‌ای باریک به نام “تنگه چپق‌اوغلی“، از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله، و از جنوب به خلیج گرگان محدود می‌شود. طول جغرافیایی این جزیره ۵۳۸,۵۰۰ و عرض جغرافیایی آن ۳۶۸,۳۳۳ کیلومتر است. آشوراده یکی از مقاصد گردشگری برجسته بندر ترکمن به شمار می‌آید و هر سال گردشگران زیادی از این جزیره بازدید می‌کنند.

دسترسی به جزیره آشوراده:

برای دستیابی به جزیره آشوراده، می‌توانید مسیری به بندر ترکمن در نظر بگیرید و سپس از آنجا با کمک قایق‌ها به جزیره سفر کنید. اسکله بندر ترکمن به نزدیکی جزیره واقع شده و با سفر درونی این منطقه، تنها در ۱۰ دقیقه می‌توانید به جزیره برسید.

برای سفر به جزیره آشوراده، بلیط‌های رفت و برگشت برای قایق‌ها در اسکله بندر ترکمن موجود و قابل خرید است. با خرید یک بلیط مناسب، می‌توانید زمان بازگشت خود را تعیین کنید و به آسانی در هر ساعتی که تمایل دارید به اسکله بازگردید. این شیوه سفر به شما امکان می‌دهد که زمان سفر و تفریح در جزیره را به صلاحدید خود تنظیم نمایید.

فاصله نزدیک ترین شهر ها با آشوراده:

۱۰ کیلومتر از بندر ترکمن

۴۰ کیلومتر از شهر گرگان

محل دقیق جزیره آشوراده روی نقشه 676575677677
برای مشاهده آدرس دقیق جزیره آشوراده روی نقشه کلیک کنید.

تاریخچه جزیره آشوراده

جزیره آشوراده، یکی از نقاط تاریخی پرماجرا در منطقه میان‌کاله دریای کاسپین است. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی بی‌نظیرش، از دوران‌های گذشته تاکنون همواره مورد توجه و تحقیق قرار گرفته است. نشأت آشوراده به عواملی چون توقف طبیعی رودخانه‌ها منتهی می‌شود. به عبارت دیگر، این جزیره با افزایش سطح آب دریای کاسپین، از ارتباط با توده اصلی خشکی شبه جزیره میان‌کاله جدا شده است. برخی تاریخ‌نگاران نیز فرضیه دارند که آشوراده در ابتدا از سه جزیره تشکیل شده بوده و با افزایش سطح آب، دو جزیره کوچکتر آن نابود شده و تنها یک جزیره بزرگ باقی مانده است.

تاریخچه آشوراده بسیار تنوع‌بخش و پیچیده است. این جزیره در دوره‌های مختلف تاریخی به دلیل موقعیت استراتژیک خود توجه بسیاری از امپراتوری‌ها جلب کرده است. در گذشته، آشوراده به عنوان یک مقصد تجاری و نظامی بسیار مهم در منطقه شناخته می‌شد و بهره‌برداری از آن برای ملک‌اموران و روس‌ها در دوران‌های مختلف تاریخی اهمیت داشت. در دوره حکومت صفویان، آشوراده به عنوان یک شکارگاه مشهور و مکان اقامت مورد توجه بود و در دوره قاجاریه نیز به عنوان یک پایگاه نظامی و تجاری بسیار ارزشمند در خلیج حسین‌قلی تبدیل شده بود. جزیره آشوراده، فراتر از اهمیت تجاری و نظامی خود، به دلیل بهره‌برداری از ارث‌های طبیعی و محیط‌زیست‌های خاصش نیز بسیار ارزشمند است. این جزیره از سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از گنجینه‌های بوم‌شناختی مهم جهان ثبت شده و موجب جذب تعداد زیادی از گردشگران و محققان از اقصی نقاط کره زمین شده است. تنوع زیستی برجسته، مهاجرت پرندگان، و زیبایی تالاب‌ها در آشوراده، این جزیره را به عنوان یک پناهگاه حیات وحش بی‌نظیر در ایران و جهان تبدیل کرده است. بجز موارد طبیعی، آشوراده نیز در مسیر تاریخی جنگ‌ها و اختلافات سیاسی میان ایران و روسیه قرار داشته است. قراردادها و معاهدات دیپلماتیک بین این دو کشور مرتبط با آشوراده، این جزیره را موضوع مناقشه و تداخلات سیاسی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی بهشهر

علت تبدیل شدن جزیره آشوراده به پناهگاه حیات وحش:

  • تنوع بوم‌شناختی
  • پرندگان مهاجر
  • تالاب‌های زیبا در آشوراده
عکس قدیمی از جزیره آشوراده در مازندران 6767665777
جزیره آشوراده، جواهری خیره‌کننده در میان آب‌های آرام خلیج فارس، با طبیعتی زیبا و فرهنگی غنی

پوشش گیاهی و جانوری جزیره آشوراده

تنوع گیاهی جزیره آشوراده از بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش تشکیل شده است. در برخی اسناد تاریخی اشاره به کشت خرما، پنبه و نیشکر در این جزیره دارند؛ اما امروزه به‌غیر از برخی درختان میوه که در منازل قدیمی وجود دارند، منطقه پوشش زراعی دیگری ندارد. در جزیره آشوراده، گونه‌های متعددی از حیوانات مشاهده می‌شود. این شامل شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی مهاجر و غیرمهاجر مانند کاکائی‌ها، گیدانشاه، چوب پا، پرستوی دریایی و گلایول، انواع قو، اردک، فلامینگو، پلیکان و غاز می‌شود. در گذشته، جزیره آشوراده به عنوان محل زندگی ببر مازندران نیز شناخته می‌شده است؛ اما متاسفانه این ببرها به‌دلیل شکار غیرمجاز و مشکلات محیط زیستی از بین رفته‌اند. آشوراده یکی از منابع مهم خاویار ایران است و تقریباً ۴۰ درصد از تولید خاویار ایران در نزدیکی این جزیره صورت می‌گیرد. خاویار آشوراده شهرت جهانی دارد و به عنوان یکی از مرغوب‌ترین خاویارهای جهان محسوب می‌شود. علاوه بر خاویار، انواع دیگری از ماهی‌ها مانند سفید، کپور، کلمه، ماش، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی و اوزون برون نیز در این منطقه به صورت صید شده یا پرورش داده می‌شوند.

  • پوشش گیاهی جزیره آشوراده: بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو، درختان انار
  • پوشش جانوری آشوراده: شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی مهاجر و غیرمهاجر 
  • پرندگان مهاجر وغیر مهاجر آشوراده: کاکائی‌ها، گیدانشاه، چوب پا، پرستوی دریایی و گلایول، انواع قو، اردک، فلامینگو، پلیکان و غاز 
  • آبزیان آشوراده: ماهی‌سفید، کپور، کلمه، ماش، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی و اوزون برون
آب های جزیره آشوراده در مازندران 565657776
پرندگان مهاجر جزیره آشوراده، با پر و بال خود به آسمان آزادی پرواز می کنند
قایق های تفریحی در جزیره آشوراده در مازندران 67567567777
تجربه هیجان و لذت گردشگران در قایق‌های تفریحی در جزیره آشوراده 

جاذبه های دیدنی جزیره آشوراده

پل چوبی جزیره

در ورودی جزیره آشوراده یک پل چوبی جالب و زیبا قرار دارد که به عنوان یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای عکاسی در این منطقه شناخته می‌شود. این پل با طراحی خاص و جذابش، زیبایی منحصربه‌فرد جزیره را دوچندان می‌کند و باعث جذب گردشگران و عکاسان بسیاری شده است.

از معروف ترین جاذبه های دیدنی آشوراده: پل چوبی جزیره

پل چوبی جزیره آشوراده 676777688
پل چوبی جزیره آشوراده، جایی که قایق‌های ساکن بر آب‌های آرام ساکن هستند

قلعه مثلثی؛ یادگار اشغال روس‌ها

در شمال جزیره آشوراده، یک قلعه نظامی وجود دارد که در دوران اشغال جزیره توسط روس‌ها ساخته شده است. این قلعه در دوره حکومت رضاخان بازسازی شد و در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۳۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اما اکنون این قلعه به دلیل بی‌توجهی مسئولان، در آستانه تخریب کامل قرار دارد.قلعه دارای یک بنا به‌شکل مثلث متساوی‌الساقین است و در سه راس آن، سه برج دیده‌بانی دایره‌ای شکل قرار دارد. در زمان اشغال آشوراده توسط روس‌ها، این قلعه به عنوان یک مقر نظامی عمل می‌کرد و در دوره پهلوی اول به پاسگاه نظامی تبدیل شد. در محوطه قلعه روس‌ها، ۱۱ اتاق و یک آب‌انبار نیز وجود داشته است.ورودی قلعه دارای یک سردر هلالی شکل است که ارزش تاریخی و زیبایی این بنا را به مخاطبان نشان می‌دهد. ابعاد دو ضلع غربی و شرقی این قلعه آجری، چهار متر و طول قاعده آن که ورودی قلعه نیز در آن قرار دارد، ۵۴ متر است. مساحت این قلعه تاریخی ۶۲,۴۲۴ متر مربع بوده است. مصالحی مانند آجر، ملات، ساروج و آهنگ در ساخت این قلعه به‌کار رفته است.به دلیل کاربری نظامی، قلعه آشوراده دارای تزیینات خاصی نمی‌باشد و تنها بخش تزئینی آن، قاب تزئینی بدون کتیبه و نقش و نگاره بر بالای درگاه ورودی قلعه است.

کاربرد های قلعه مثلثی آشوراده در گذشته:

  • مقر نظامی روس ها
  • پاسگاه نظامی در دوران پهلوی
قلعه مثلثی آشوراده 76675464587
قلعه مثلثی آشوراده از جاذبه های دیدنی بهشهر

دژهای صفوی آشوراده

اثرهای ویرانه‌های دژهای صفوی در جزیره آشوراده، به ما روایت می‌کنند که این جزیره در گذشته، مکانی موردعلاقه پادشاهان صفوی به‌خصوص برای شکار بوده است.

علت اهمیت دژ های صفوی برای پادشاهان صفوی چه بوده است؟ شکار

دژهای صفوی آشوراده 56565656656
دژ های صفوی با قدمت تاریخی

تفریحات جزیره آشوراده

تماشای پرندگان مهاجر یکی از محبوب‌ترین تفریحات در جزیره آشوراده است. این جزیره به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش شناخته می‌شود و هر سال در اواخر فصل پاییز، پرندگان بسیاری به این منطقه مهاجرت می‌کنند. تماشای پرواز دسته‌جمعی پرندگان مختلف از جمله فلامینگوها، کاکایی، قرقاول خزری، اگرت، باکالان و سایر گونه‌ها از آن دسته تصاویری است که برای همیشه در ذهن نقش می‌بندد.آشوراده یک جزیره بکر و خلوت است که امکانات بسیار منحصربه‌فردی را برای گردشگران ارائه می‌دهد. پیاده‌روی در سکوت جزیره و گوش دادن به صدای امواج دریا احساسی آرامش‌بخش را به ارمغان می‌آورد. تماشای تپه‌های ماسه‌ای جزیره، صید ماهی خاویار، ماهیگیری، عکاسی از مناظر طبیعی و غروب خورشید، شنا و آبتنی، چیدن تمشک و انار ترش، و قایق‌سواری از دیگر تفریحات ممتع جزیره آشوراده هستند.همچنین، اسب‌سواری با اسب‌های چابک ترکمن از تجربیاتی است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید؛ این تجربه مهیج، خاطراتی به یادماندنی را به ارمغان می‌آورد. در سفر به آشوراده و در اسکله بندر ترکمن، شما می‌توانید با زنان و مردان ترکمنی آشنا شوید که با لباس‌های سنتی خود، فرهنگ غنی این مردمان را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند.

تفریحات جزیره آشوراده:

  • تماشای پرندگان
  • صید ماهی خاویار
  • ماهیگیری
  • عکاسی
  • اسب‌سواری
جزیره زیبای آشوراده در مازندران 565646556
جزیره آشوراده، بهشتی در میان آب‌های ترکیبی از زیبایی طبیعت و تاریخ است.

بهترین زمان سفر به آشوراده

آشوراده، با آب و هوایی معتدل و مرطوب، جلب توجه گردشگران زیادی می‌کند. این جزیره در نیمه دوم سال، به‌خصوص از اواخر پاییز تا اواخر زمستان با بارش‌های سنگین باران و هوایی سرد روبه‌رو می‌شود. بنابراین، به شما پیشنهاد می‌شود که در این زمان از سال به آشوراده سفر نکنید. البته اگر قصد دارید از پرندگان مهاجر در آشوراده دیدن کنید، باید در فصل زمستان به این جزیره سفر کنید. در این صورت، قبل از سفر، آب‌و‌هوا را بررسی کنید و لباس و تجهیزات مناسب به‌همراه داشته باشید.در فصل بهار، آشوراده با آب‌و‌هوایی دل‌چسب و خنک به استقبال شما می‌آید. حداقل دما در زمستان، هفت درجه سانتی‌گراد و حداکثر دما در تابستان ۳۷ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سفر به آشوراده از دید بسیاری از گردشگران، اوایل بهار تا اوایل تابستان و اوایل فصل پاییز است؛ زمانی که هوا خنک و مطلوب است و شما می‌توانید از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. در این زمان از سال، درختان و گیاهان همه جای جزیره را می‌پوشانند و باران‌های مه‌ریز، زیبایی جزیره را چند برابر می‌کنند.در فصل تابستان، هوا به شدت گرم و رطوبت زیادی دارد و اگر با گرما و رطوبت مشکل دارید، به شما پیشنهاد می‌شود که در این فصل به آشوراده نروید. اما در کل، هر فصلی از آشوراده زیبایی‌ها و تجربیات منحصربه‌فرد خود را دارد که ارزش یک سفر به این جزیره را به افزایش می‌آورد.

بهترین فصل سفر به آشوراده: اوایل بهار تا اوایل تابستان و اوایل فصل پاییز

پل چوبی در آب های جزیره آشوراده در مازندران 6758888778
پل چوبی جزیره آشوراده، یک ارتباط جاده‌ای با تاریخ و طبیعت

جاذبه های اطراف جزیره آشوراده

  • تالاب میانکاله 
  • اسکله بندر ترکمن
  • بازارچه ساحلی بندر ترکمن
  • دوشنبه بازارهای بندر ترکمن
  • منطقه تاريخی گميشان
  • بندرگز
جاهای دیدنی اطراف آشوراده 6758876878
منطقه تاریخی گمیشان، اسکله بندرترکمن، تالاب میانکاله، بازار ساحلی بندر ترکمن

ارسال دیدگاه