گلوگاه کجاست | جاهای دیدنی + بهترین زمان سفر + عکس

7 خرداد 1402
0 دیدگاه
ساحل شنی و مسیر چوبی به ساحل دریای آرام گلوگاه 5212613612

گلوگاه، واقع در نزدیکی ساحل دریا با تفاوت نژادی و فرهنگی قابل توجه نسبت به مناطق مرکزی و غربی مازندران است. در این شهرستان، جمعیت غالب را ترک‌های آذری مهاجر تشکیل می‌دهند، اما تعداد کمی از مردم مازندرانی نیز در آن زندگی می‌کنند. زبان اصلی در گلوگاه ترکی قفقازی یا آذربایجانی است. گلوگاه یک شهرستان مرزی است در فاصله 5 کیلومتری از ساحل دریا واقع شده است.

زبان مردم گلوگاه :

زبان اصلی در گلوگاه ترکی قفقازی یا آذربایجانی است.

میدان اصلی شهر زیبا و سرسبز گلوگاه 63526352163231
میدان ورودی شهر زیبا و سرسبز گلوگاه

گلوگاه کجاست؟

 شهرستان گلوگاه در مرز شرقی استان مازندران و دامغان واقع شده است. این شهرستان در نزدیکی ساحل دریا واقع شده و تمایز قومی و فرهنگی بسیاری با قسمت‌های مرکزی و غربی مازندران دارد. گلوگاه به عنوان جانشین شهر تاریخی نامیه شناخته می‌شود و در قرن اول هجری بعد از تمیشه، بزرگ‌ترین شهر در این منطقه بوده است. این شهر تاریخی کهن حاوی اسرار و رازهای فراوانی از گذشته است و با باقی‌مانده‌هایی مانند سکه‌ها و خرابه‌ها، می‌توان به قدمتی بیش از ۱۲۵۴ سال اشاره کرد.

منشأ نام گلوگاه مورد بحث است؛ برخی از مردم آن را به گلاب تشبیه می‌کنند، در حالی که دیگران معتقدند که گلوگاه به یک مکان استراتژیک و مهم اشاره دارد که کنترل آن در جنگ بسیار اهمیت داشته است. شهرستان گلوگاه با محیطی که در شمال آن دریا، در جنوب جنگل‌های پراکنده و در میانه جنگل‌ها چشمه‌های فراوان و تپه‌های جنگلی مرتفع وجود دارد، دارای چشم‌اندازهای زیبا و طبیعتی ناب است. این منطقه به عنوان یک منطقه حفاظت شده به نام “میانکاله” به زیستگاه بسیاری از گونه‌های حیوانی تبدیل شده است.

آثار های باقیمانده در شهر گلوگاه:

  • سکه‌ها
  • خرابه‌ها

قدمت: بیش از ۱۲۵۴

لوکیشن گلوگاه روی نقشه 351534156315431
برای مشاهده آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

بهترین زمان سفر به گلوگاه

گلوگاه، آب و هوای آن معتدل و مرطوب و بارش‌های فصلی دارد. بهار در این شهر زیبا و پرشکوفه است، تابستان در مناطق کوهستانی و ییلاقی دل‌چسب می‌باشد. پاییز با برگ‌ریزان جنگل‌ها و مسیرهای جنگلی، مانند جاده دامغان-گلوگاه، دارای رنگ‌های زیباست. زمستان سرد و برفی است، به دلیل قرار گرفتن در جاده کوهستانی. به جز زمستان، در فصل‌های دیگر سال، طبیعت زیبای گلوگاه لذت بخش است.

زمان مناسب سفر به گلوگاه : 

بهترین زمان سفر به این شهرستان بستگی به شرایط شما داشته و این فصل زیبایی چهار فصل را شامل می شود.

نمایی از خانه های گلوگاه در ارتفاعات کوهستانی 5263521632362
پوشش گیاهی و سرسبز شهرستان گلوگاه در فصل بهار

 

سوغات گلوگاه

  • گلیمچه
  • متکازین
  • جاجیم بافی
  • چادرشب بافی
  • گلیم
  • سازهای سنتی
  • قالی از صنایع دستی
درست کردن سازهای سنتی توسط بانو کارآفرین در شهر گلوگاه 4656415652
ساخت ساز سنتی توسط بانوی کارآفرین در گلوگاه

جاذبه های دیدنی گلوگاه

چشمه علی دامغان

آبشار سی ان بی

 

1- توسکا چشمه

منطقه گردشگری توسکا چشمه، در جاده گلوگاه-دامغان واقع شده و با درختان فراوان و آبی تازه و سرد مانند دستان زمستان مشهور است. این پارک جنگلی در بالادست شهرستان گلوگاه و در مسیر ییلاقات و جاده‌های جنگلی و کوهستانی قرار دارد. در این منطقه امکاناتی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه و آب وجود دارد. اینجا یک مقصد طبیعت‌گردی آرامش‌بخش است که توسط بازدیدکنندگان مورد استقبال قرار می‌گیرد.

آدرس دقیق توسکا چشمه (روی نقشه)

حوض همیشه پرآب توسکا چشمه و محل سرد شدن هندوانه گردشگران در دل جنگل 524163521631
حوضچه معروف در طبیعت سرسبز توسکا چشمه

2- آغوزدره

روستای آغوزدره شهر گلوگاه بی نهایت زیبا و دلنشین میباشد. دارای آب و هوای خوب و معتدلی میباشد. حمام آغوزدره یکی از آثار ملی ایران است، این حمام در دهستان توسکا چشمه، روستای آغوزدره واقع شده است. این آثار باستانی در دوره قاجاریه ساخته شده حمام آغوزدره جزو مقاصد تاریخی و گردشگری منطقه است و با استقبال بازدیدکنندگان مواجه می‌شود. روستای آغوزدره به دلیل ارتفاع بالا و قرارگیری در دره، از هوای خنک و لطیفی برخوردار است که حتی در تابستان بعدازظهرهای مه آلود زیبایی خاصی به منظره آن می‌بخشد. چشم انداز زیبا و وجود چشمه‌های اطراف روستا، جاذبه‌های دیدنی آغوزدره را تکمیل می‌کنند. این منطقه از مناطق دل‌انگیز و آرام برای بازدید و استراحت است.

آدرس دقیق آغوزدره (روی نقشه)

قدمت دوره حمام آغوزدره : دوره قاجاریه

ارتفاعات روستا آغوزدره و نمایی از خانه های پلکانی پوشیده از ابر 12631263126312
روستای آغوزده در ارتفاعات هوای ابری در پاییز

3- روستای نیالا

نیالا در دهستان توسکاچشمه واقع شده است و جمعیت آن براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، ۳۸۱ نفر بوده است. نیالا اولین روستا در مسیر جاده هزارجریب شهرستان بهشهر از سمت شهرستان گلوگاه است. این روستا در منطقه کوهستانی معتدل هوای مرطوبی واقع شده و روزهای زیبایی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد. جمعیت آن حدود ۴۲۰ نفر است و منابع آبی آن از چشمه و رودخانه نکا تأمین می شود. مردم روستا در کشاورزی و دامداری مشغول بوده و محصولاتی مانند برنج، غلات، لبنیات و ارزن تولید می کنند. همچنین، صنایع دستی مردم از جمله کرباس بافی نیز در این روستا رونق دارد.

آدرس دقیق روستای نیالا (روی نقشه)

بررسی موقعیت جغرافیایی روستا نیالا :

نیالا اولین روستا در مسیر جاده هزارجریب شهرستان بهشهر از سمت شهرستان گلوگاه است.

خانه های پلکانی در ارتفاعات روستا نیالا 4541564164
ساختمان های پلکانی ساخته شده در ارتفاعات روستا نیالا

4- ساحل دریای آرام گلوگاه

ساحل دریای آرام، واقع در فاصله حدود ۵ کیلومتری از گلوگاه، به عنوان یک مقصد تفریحی شناخته می‌شود. نام دریای آرام از آبهای بی‌امواج دریای خزر در گلوگاه الهام گرفته شده است. در این منطقه که شرقی‌ترین نقطه مازندران است، دریا آرام موج‌های قوی وجود ندارد. متأسفانه در سال‌های اخیر، سطح آب دریای آرام کاهش یافته و ساحل آن به حدود ۴۰۰ متری عقب‌نشینی کرده است. مجموعه اقامتی و توریستی دریای آرام، واقع در نزدیکی خلیج گرگان، یک انتخاب عالی برای سپری کردن وقت در این منطقه است. در این مکان، شما می‌توانید از چشم اندازهای زیبا و سبز جنگلی و آرامش ساحلی لذت ببرید.

آدرس دقیق ساحل دریای آرام (روی نقشه)

ساحل شنی و مسیر چوبی به ساحل دریای آرام گلوگاه 5212613612
زیبایی ساحل آرام گلوگاه و پرواز پرندگان مهاجر

5- جاده شاه عباسی

در شهرستان گلوگاه، در قسمت جنوبی، بقایای جاده سنگ‌فرشی با نام جاده شاه عباسی قرار دارد. شنیدن داستان جاده های شاه عباسی بسیار جذاب است. در دوره صفوی، به دستور شاه عباس، جاده هایی برای راحتی و دسترسی آسان کاروان ها ساخته شدند. این جاده ها با عرض سه متر در سراسر سلطنت شاه طراحی و احیا شدند. البته، در طول زمان، بخشی از این جاده ها از بین رفته اند. بقایای جاده شاه عباسی از طول مسیر جنگل های سبز، چشمه ها، آبشارها و آبهای معدنی عبور می کند. از لحاظ تاریخی، این جاده یکی از جاذبه های دیدنی گلوگاه است.

پل سنگی جاده شاه عباسی در شهر گلوگاه 652635264114
پل سنگی مستحکم و قدیمی جاده شاه عباسی در گلوگاه

بناهای تاریخی گلوگاه

1- گورستان سفید چاه

در منطقه‌ای کوهستانی واقع در فاصله ۴۳ کیلومتری از توسکاچشمه، عجیب‌ترین قبرستان ایران را تشکیل می‌دهد. این قبرستان با بیش از ۱۲۰۰ سال سابقه، با سنگ‌های عمودی خاکستری و حکاکی‌های غریب و عجیب، اولین قبرستان مسلمانان ایران را نمایان می‌کند. نقوش موجود بر روی این سنگ‌ها شامل نمادهای مختلفی است که مفاهیم پیچیده زندگی، مرگ و رستاخیز را نمایش می‌دهند.

در گذشته، در روستای سفید چاه، سنتی وجود داشت که سنگ قبرها بر اساس شغل داشته‌ شده توسط فقیدان، حکاکی می‌شدند. به عبارت دیگر، نقوشی نشان‌دهنده شغل مرحومان بر روی سنگ قبرها حک می‌شد. با فراموشی آخرین سنگ‌تراشان و حکاکان و همچنین تغییر سبک زندگی، این سنت قدیمی نیز به پایان رسیده است. در حال حاضر، درگذشتگان جدید روستا با شکل‌ها و سمبل‌های مدرن‌تری در قبرستان به خاک سپرده می‌شوند.

آدرس دقیق گورستان سفید چاه (روی نقشه)

حکاکی سنگ قبرها در سفیدچاه :

نقوش حکاکی شده سنگ قبرها، در روستای سفیدچاه بر اساس شغل مرحومان بود.

گورستان تاریخی و قبرهای حکاکی شده روستای سفیدچاه 1236123216321
گورستان باستانی روستای سفیدچاه

2-  جر کلباد یا خندق کلباد 

در دوره صفویه، یک خندق به نام “جر” از کوه تا دریا حفر شد تا از حملات و غارت‌های طایفه ترکمانی در شهر بهشهر جلوگیری کند. این خندق به طول ۲۲ کیلومتر و عمق ۱۰ متر ساخته شد. اما در طول زمان، خندق به جر آکنده از درختان تبدیل شد و عبور از آن برای سواران مشکل شد. این جر به نظر برخی پژوهشگران در دوران انوشیروان نیز ساخته شده بوده است. در حال حاضر، باقیمانده‌ها و آثار این خندق در مرز مازندران و گلستان قابل مشاهده هستند.

این منطقه در نزدیکی روستایی به نام کهنه کلباد در غرب استان گلستان قرار دارد. جر یا خندق صفویه، یکی از جاذبه‌های تاریخی منطقه گلوگاه است. این خندق با سابقه‌ای بالغ بر چند قرن، شاهکاری از مهندسی نظامی است که برای دفاع از منطقه در برابر حملات نیروهای ترکمان توسط شاه عباس صفوی ساخته شد. خندق جر در گذشته به عنوان یک موانع مهم و پیچیده شناخته می‌شد، اما با گذر زمان و عوامل طبیعی، شکل خود را تغییر داده و امروزه به عنوان یک منطقه باستانی مورد توجه علاقمندان قرار می‌گیرد.

توضیح اجمالی از جر کلباد یا خندق کلباد:

  • طول : 22 کیلومتر
  • عمق : 10 متر
خندق پرآب و پوشیده از درختان سرسبز کلباد 554652612
زیبایی جریان آرام آب جر خندق صفویه در گلوگاه

3- تپه تاریخی گراودین

تپه تاریخی گراودین واقع در شمال غربی شهر گلوگاه که در تاریخ انقراض سلسله زندیه از آن نام برده شده است.

ارسال دیدگاه