معرفی کامل جنگل هزارجریب | جاذبه های تفریحی اطراف + عکس

5 خرداد 1402
0 دیدگاه
جنگل سرسبز هزارجریب 5121312

جنگل هزار جریب، جزء جنگل‌های سبز و زیبای هیرکانی است. این جنگل‌ها را می‌توان در شهرستان بهشهر، نکا، ساری، شرق سوادکوه، کردکوی گلستان و دامغان سمنان مشاهده کرد. بافت هیرکانی در این منطقه، زیبایی و جذابیت طبیعی را به وجود آورده است. جنگل هزار جریب بهشهر بخشی از این منطقه است که در سفرهای گردشگری بسیاری شناخته می‌شود.

نمایی از ارتفاعات جنگل هزارجریب و خانه های پلکانی 566416416
ابرهای سوار بر خانه های پلکانی روستاهای هزارجریب

جنگل هزارجریب کجاست؟

جنگل هزار جریب یک منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع است و به مساحت 49 میلیون هکتار در میان شهر گلوگاه و بهشهر در استان مازندران امتداد دارد. در جنگل هزار جریب می‌توانید دریای خزر در شمال جنگل هزار جریب قرار دارد و استان گلستان در شرق و شمال شرقی این منطقه قرار دارد. استان سمنان نیز در شرق تا جنوب آن امتداد می‌یابد و بخشی از مازندران نیز در غرب آن واقع شده است. پارک ملی پابند نیز در نزدیکی این منطقه قرار دارد و رازم رود از میان این منطقه عبور می‌کند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق جنگل هزار جریب روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مساحت جنگل هزارجریب: 49 میلیون هکتار

مسیر سرسبز جنگل هزارجریب پوشیده از درختان راش در دل کوه 541541564141
جاده پر پیچ و خم جنگل هزارجریب و کوه های پوشیده از درخت

آشنایی با جنگل هزار جریب

منطقه هزارجریب یکی از جنگل‌های خیال‌انگیز و زیبای ایران است. با موقعیت جغرافیایی خاصی در استان مازندران و استان‌های گلستان و سمنان قرار دارد. این منطقه بهشتی هیرکانی است که بیش از ۶هزار هکتار وسعت دارد و در شمال ایران قرار گرفته است. جنگل هزار جریب از بکرترین جنگل‌ها به‌شمار می‌رود و تحت حفاظت قرار دارد. بافت گیاهی این جنگل شگفت‌انگیز است و درختان بلندقامت، میوه‌های خاص جنگلی، گیاهان دارویی و گل‌های زیبا را در بر می‌گیرد.

در جنگل های هزارجریب بهشهر، دره‌های پر آب و چراگاه‌های سبز و زیبا وجود دارد. تقسیم‌بندی این جنگل به چهاردانگه و دودانگه برمی‌گردد. بخش چهاردانگه به سه ناحیه تقسیم می‌شود: چهاردانگه سورتیجی، چهاردانگه مسعود الملک و چهاردانگه شهریاری. در مرکز چهاردانگه شهریاری، روستای یانه سر و جنگل هزار جریب بهشهر واقع شده‌اند. این منطقه از زیبایی و تنوع طبیعی برخوردار است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد.

تقسیم بندی جنگل هزارجریب :

  • چهاردانگه سورتیجی
  • چهاردانگه مسعود الملک
  • چهاردانگه شهریاری
نمایی از بخش چهاردانگه شهریاری، روستای یانه سر 15146516163
کوه ها و دشت های سرسبز و پوشیده از درختان راش در جنگل هزارجریب

پوشش گیاهی و جانوری جنگل هزار جریب

در جنگل هزارجریب بهشهر، پوشش گیاهی غنی و متنوعی وجود دارد. برخی از گونه‌های گیاهی این جنگل شامل ؛

  • ممرز
  • شمشاد
  • بلوط
  • راش
  • ازگیل
  • زرشک کوهی
  • سیب وحشی
  • آلوچه و… هستند.

علاوه بر این، گیاهان دارویی و زینتی نیز در این منطقه یافت می‌شوند. مثال‌هایی از این گیاهان شامل گل‌گاوزبان، آویشن، شقایق و بنفشه می‌باشند. در این منطقه، حیواناتی از قبیل گوزن مارال، شوکا، بز، پازن، گربه، شغال، روباه و خرگوش به وجود آمده‌اند. همچنین، این جنگل سکونتگاهی برای پرندگان زیبا و دلنشین نیز محسوب می‌شود. برخی از این پرندگان شامل؛

  • قرقاول
  • شاهین
  • سارگرپه
  • بلدرچین
  • و گنجشک هستند.

 

گیاهان دارویی جنگل هزارجریب: گل‌گاوزبان، آویشن، شقایق و بنفشه

گوزن مارال در جنگل های هزارجریب 41641641616
زوزه کشیدن گوزن مارال در جنگل های هزارجریب

جاذبه های اطراف

1- روستاهای هزارجریب گلوگاه

این روستاها در دهستان توسکا چشمه واقع شده‌اند. از زیباترین روستاهای هزار جریب گلوگاه می‌توان به روستاهای نیالا، آغوزدره، ، وزوار، یانه سر، اوارد،پیته نو، ارضت، بارکلا، کلکت و لت‌کومه اشاره کرد.

خانه های پلکانی در ارتفاعات روستا نیالا 51521110
نمایی از دشت ها و خانه های پلکانی جنگل هزارجریب

2- غارهای واقع در پچت

در جنگل هزار جریب بهشهر، دو غار طبیعی به نام‌های “او لک لک” و “باد لک لک” در روستای پچت قرار دارند. این غارها در دره‌ای زیبا واقع شده‌اند و جزو جاهای دیدنی منطقه هستند. طبیعت‌گردهای حرفه‌ای نیز به این مناطق علاقه‌مند هستند. علاوه بر این دو غار، روستای پچت دیگر جاذبه‌های طبیعی دارد. چشمه نینوا، قلعه مازیار، چشمه عبدالهی و شاه دژ نمونه‌هایی از این جاذبه‌ها هستند. این منطقه روستایی زیبا و طبیعت‌نما، محبوبیت زیادی دارد و با فراهم کردن امکانات گردشگری، بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند.

غارهای طبیعی در روستای پچت :

  • او لک لک
  • باد لک لک
غار سنگی باد لک لک محل تفریح گردشگران 2632632
بازدید گردشگران از غار سنگی لک لک در روستای پچت

3- آبشارها

جاهای دیدنی این منطقه شامل آبشار اسپه او و آبشار سمبی است. آبشار اسپه او در روستای ییلاقی یخکش واقع شده و دارای ۷ حوضچه و ارتفاع تقریباً ۳۰ متر است. آبشار سمبی نیز در حومه روستای یخکش قرار دارد و ارتفاعی هم‌اندازه با آبشار اسپه او دارد. این دو آبشار در منطقه جنگلی هزار جریب جذابیت خاصی دارند و برای بازدیدکنندگان جاذبه‌هایی منحصربه‌فرد ایجاد می‌کنند. همچنین، منطقه هزار جریب بهشهر محلی زیبا و دل‌بسته است که در آن می‌توان لذت‌بردن از طبیعت و جاذبه‌های دیگری مانند رودخانه نکا و جنگل های جذاب را تجربه کرد.

توضیح اجمالی از آبشارها :

آبشار اسپه او: در روستای ییلاقی یخکش واقع شده، دارای ۷ حوضچه و ارتفاع تقریباً ۳۰ متر

آبشار سمبی: در حومه روستای یخکش قرار دارد، ارتفاع 30 متر

آب های زلال آبشار اسپه او پوشیده شده از درختان ممرز 526415263416
آب های خروشان آبشار اسپه او از دل کوه های پوشیده از درخت

ارسال دیدگاه