روستای یانه سر کجاست؟🏕️| آدرس | جاذبه ها🌲 + تصاویر📸

1 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
روستای زیبای یانه سر در مازندران 4863747387438

روستای یانه سر در شهرستان بهشهر، استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و بر اساس آخرین سرشماری انجام شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن به ۲۰۸ نفر (متعلق به ۷۱ خانوار) می‌رسید. یانه سر با طبیعتی زیبا و دلنشین، جاذبه‌ای فراوان برای گردشگران است. آب و هوای معتدل و جنگل‌های زیبا از جمله ویژگی‌های روستای یانه سر محسوب می‌شوند. سفر به اینجا تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود. بنابراین، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که با عزیزانتان به یانه سر سفر کنید و لحظاتی شگفت‌انگیز را در این منطقه زیبا به اشتراک بگذارید.

دشت ها وطبیعت روستای یانه سر 5735478634


یانه سر کجاست؟

بخش یانه‌سر، یکی از مهم‌ترین نقاط شهرستان بهشهر در استان مازندران، واقع در شمال ایران است. این بخش میزبانی مقر اسکان سردار رفیع یانسری، یکی از نخبگان منطقه استرآباد و گرگان را بر عهده دارد و همچنین قسمت‌هایی از هزارگری را شامل می‌شود. روستای بیشه بنه به عنوان مرکز این بخش محسوب می‌شود. بخش یانه‌سر به وسعتی بیش از ۷۶۳.۲ کیلومتر مربع (۳۵ درصد مساحت شهرستان) از زیبایی‌های طبیعی البرز برخوردار است، که همگی به این بخش جلوه‌ای فراوان و جذاب بخشیده‌اند. از زمانی که دشت های سبز و دلنشین این ناحیه را فرا گرفته‌اند، جاذبه‌ی یانه‌سر بیش از پیش مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است.

بخش یانه‌سر از شمال به بخش گلوگاه (شهرستان بهشهر) و شهرستان بندرگز، از مغرب به شهرستان کردکوی، از جنوب شرقی به شهرستان دامغان و از جنوب و غرب به شهرستان نکا محدود شده است. از سمت شمال شرقی و مشرق به استان گلستان و از جنوب به استان سمنان محدود است. برای مشاهده‌ی دقیق تر روستای یانه سر میتوانید با کلیک بر روی عکس گوگل مپ درج شده، نقشه این روستا را مشاهده کنید.

نقشه روستای یانه سر استان مازندران 684338548
برای مشاهده نقشه‌ی روستای یانه سر روی عکس کلیک کنید

معرفی روستای یانه سر هزار جریب

یانه سر، در فاصله 8 کیلومتری از جاده اصلی که از گلوگاه به دامغان می‌رود و در سمت شمال آن با آب و هوای معتدل و خنک واقع شده است. جاده خاکی این منطقه شیبی تند به سمت شمال دارد و اطراف آن کاملاً با جنگل‌ها پوشیده است که در فصل پاییز زیبایی ویژه‌ای به آن می‌بخشد. محل واقعه در یک دره قرار دارد که رودخانه‌ای از وسط آن عبور می‌کند، و اطراف آن پر از زمین‌های کشاورزی با خاک حاصل از جنگل است. یانه سر در گذشته جایگاه و اهمیت بسیاری داشته و خان ها در آن ساکن بودند.

تا اواخر دوره قاجار، این روستا در اوج شکوه خود بود، اما با تقویت دولت مرکزی توسط رضاشاه، اهمیت آن کاهش یافت. از دهه چهل، یانه سر دارای مدرسه، سیستم آب لوله کشی و حمام بهداشتی بوده است. این منطقه از سمت شمال به “ردکان روبار” و برج رادکان متصل می‌شود و از طریق یک راه خاکی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. خانه سردار رفیع نیز در این روستا قرار دارد و پوشش سقف سفالی آن تازه تعمیر و مرمت شده است. یانه سر، مرکز چهار دانگه شهریاری هزار جریب (دهستان شهداء) است و در قبرستان آن سنگ قبرهایی مشابه قبرستان سفیده چاه دیده می‌شود.

دشت های روستای یانه سر در استان مازندران 74863743843


موقعیت و وسعت بخش یانه سر

بخش یانه سر در شمال شهرستان بهشهر، بین ۳ استان مازندران، گلستان و سمنان واقع شده است. روستای یانه سر یکی از روستاهای بهشهر به شمار می رود که با مساحت حدود ۷۶۳ کیلومتر مربع، در منطقه کوهستانی البرز قرار دارد. اختلافات زمینی این بخش شامل فواصل بین مرزها، که بین ۱۳ تا ۲۸ دقیقه است، و طول مرزها که از ۵/۱۶ تا ۴۰/۳۶ کیلومتر متغیر است.

طبیعت بکر روستای یانه سر در استان مازندران 873543843


تقسیمات اداری بخش یانه سر

1. دهستان عشرستاق:
این دهستان با وسعت ۲۴۳.۷ کیلومتر مربع، حدود ۳۱ درصد از مساحت بخش را شامل می‌شود. با مرکزیت روستای بیشه بنه، در قسمت جنوب و جنوب غربی بخش یانه سر واقع شده است.

2. دهستان شهداء:
این دهستان با مرکزیت روستای سفید چاه و وسعت ۵۱۹ کیلومتر مربع، حدود ۶۸ درصد از وسعت بخش را شامل می‌شود. در قسمت شرقی و شمال بخش یانه سر واقع شده است.

3. موقعیت شهرهای اطراف:
راه ارتباطی از شهر گلوگاه به دامغان از طریق روستای سفید چاه گذر می‌کند، که این روستا در مسیر قرار دارد و فاصله تا شهر گلوگاه حدود ۳۸ کیلومتر و تا شهر دامغان حدود ۱۰۲ کیلومتر است.

 

شهر هزار جریب در نزدیکی روستای یانه سر 8574385438743


در آخر

به آرامش و زیبایی روستای یانه سر خوش آمدید. این جایگاه خاص و دلنشین در دل طبیعت، با جنگل‌های پر از راز و رمز و فضایی آرام و دلنشین، یک بومگردی به یادماندنی را برای هر سفری فراهم می‌کند. با مردم دوست‌داشتنی و تاریخچه‌ی غنی خود، یانه سر به عنوان یکی از نقاط خاص و جذاب شهرستان بهشهر، همواره زائران و گردشگران را به خود جذب می‌کند. از تاریخی که تا امروز در زندگی این روستا جاری است، با افتخار و احترام می‌گذریم. امیدواریم همیشه به زیبایی و شادابی این نقطه زیبا از کشورمان بپردازیم و خاطرات دلپذیری را در سفرهایمان به یاد بیاوریم.

کلبه های جنگلی دلنشین در روستای یانه سر 87483547388

ارسال دیدگاه