صنایع دستی ناب و سوغات منحصر به فرد گلوگاه را بیشتر بشناسید

21 آذر 1401
0 دیدگاه
صنایع دستی 465135405

با صنایع دستی و سوغات گلوگاه تا چه اندازه آشنا هستید؟  گلوگاه از شهرهای کوچک بسیار زیبا و باستانی استان مازندران بوده که در شرقی ترین نقطه آن قرار گرفته است.این شهر به دلیل اینکه در گذشته میزبان دو سلسه زندیه و قاجاریه بوده که سلسه قاجاریه در نهایت توانستند حکومت خود را در آن تأسیس کنند، از نظر باستانی بسیار حائز اهمیت می باشد.

گلوگاه با دارا بودن مکانهای تاریخی همچون گراودین تپه، توسکا چشمه، قبرستان سپیدچاه و… و با دارا بودن طبیعت بکر و بی نظیر مسافران بسیاری را در خود جای می دهد از همین رو خرید زمین در گلوگاه به عنوان بهترین گزینه انتخاب شده است.حال با ما باشید تا صنایع دستی ناب و سوغات منحصر به فرد گلوگاه را بیشتر بشناسید و بتوانید از این شهر زیبا یادگاریهایی به عنوان سوغات خریداری کنید.

توسعه صنایع دستی در گلوگاه

یکی از اقدامات مهمی که برای گسترش صنایع دستی در گلوگاه صورت گرفت توسعه بخشیدن به خانه ترویج در روستای لمراسک در نزدیکی گلوگاه و به وجود آوردن کلاسهای آموزشی مربوط به آموزشهای بافندگی نظیر قالیبافی، و دوزندگی می باشد.با توسعه صنایع دستی علاوه بر اینکه حوزه های فرهنگی رونق پیدا کرده اند، موقعیت شغلی نیز به وجود آمده است.

از انواع صنایع دستی می توان به:

  • قلاب بافی و انواع تابلو معرق
  • قلاب دوزی و چادر بافی
  • قالیبافی و منبت مشبک
  • میناکاری و سفال و سرامیک
  • محصولات چوبی و نمدکاری و فرش بافی اشاره نمود.

صنایع دستی 08657454156

  • قالیبافی

از نمونه هنرهایی می باشد که در میان مردم جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است، در گلوگاه نیز قالیبافی در بین خانمهای شهر محبوبیت بالایی دارد به طوری که موفق شده اند محصولات با کیفیت و تمیز و بی نظیری را تولید و به مردم عرضه کنند.

  • گلیم بافی

از جمله زیراندازهایی که با پشم و پنبه بافته می شود گلیم است که طرفدارای بسیاری را به سمت خود می کشاند.هنر ذاتی در مردمان گلوگاه و داشتن طبیعت زیبا سبب گردیده تا مردمان این شهر گلیم را با رنگهای متنوع همچون: نارنجی، سبز، کرم، قرمز، آبی و … ببافند تا گردشگران بتوانند با خرید آنها یاد و خاطره سفر خود را برای همیشه زنده نگه دارند.

  • سفالگری

از دسته هنرهایی که نمی توان هیچوقت از آن گذر کرد سفالگری بوده بخصوص اگر خاک شمال در آن آمیخته شده باشد.می توان سفالگری را از نمونه صنایع دستی گلوگاه دانست که توسط مردمان این شهر با ذوق بسیار در طرحهای مختلف تولید می شود تا در دسترس مسافران و گردشگران قرار بگیرد.

  • ساخت محصولات چوبی

وجود درختان در جنگلهای شمال سبب گردیده تا ساخت محصولات چوبی متنوع در گلوگاه نیز مانند سایر شهرهای شمالی طرفداران زیادی داشته باشد؛ در تولید این محصولات ظرافت و نقش و نگار حرف اصلی را می زند به طوری که هر بیننده را به سمت خود جذب می کنند.ظروف آشپزخونه، دکوریجات، و وسایل بازی از نمونه تولیدات دستی هنرمندان گلوگاه بوده که خرید آنها توسط گردشگران و مسافران بسیاری صورت می گیرد تا بتوانند لحظات خوش را با دیدن آنها برای خود یادآوری کنند.

  • چادر شب بافی

با استفاده از نخهای ابریشمی و پارچه های رنگارنگ چادر شب بافی توسط هنرمندان خوش ذوق گلوگاهی تولید می شود؛ این محصول به عنوان رو انداز، رختخواب پیچ و بقچه به کار گرفته می شوند تا از گرمای بدن محافظت کند.چادر شب بافی به صورت متنوع با طرحهای زیبا طراحی و تولید می شوند به گونه ای که چشم هر مسافری را به سمت خود جذب می کنند.

  • ساز سازی سنتی

از جمله هنرهایی که در بین مردم بسیار دوستداشتنی است هنر موسیقی با ساز سنتی می باشد؛ آلات موسیقی بخاطر ظاهر زیبا و ظریفشان و همچنین صدای گوش نوازشان توسط هنرمندان شمالی به وفور تولید می گردند که مردم گلوگاه در این تولیدات نقش مهمی را ایفا می کنند، این هنر قدمتی چندین ساله را در این منطقه به خود اختصاص داده است.

صنایع دستی 8654715684785

نمایشگاه صنایع دستی در گلوگاه

هر ساله در گلوگاه نمایشگاه ها و جشنواره های بسیاری برگزار می گردد که یکی از آنها نمایشگاه با 30 غرفه بوده که در آن صنایع دستی و سوغات گلوگاه به نمایش گذارشته می شوند. علاوه بر صنایع دستی نام برده شده، انجیر و فرآورده های آن، چهل گیاه و نان محلی نیز در نمایشگاه عرضه می گردد. و همچنین اجرای زنده از هنر چوب و دست بافته ها از بهترین و گوش نوازترین بخش نمایشگاه محسوب می شود.

غذاهای محلی و سنتی گلوگاه

از غذاهای محلی و سنتی شمالی به اکبر جوجه اشاره می کنیم که شعبه اصلی آن در شهرستان گلوگاه قرار دارد؛ در سال 1330 این غذا بسیار خوشمزه و لذیذ توسط شخصی به نام اکبر کلبادی و همسرش طبخ گردید.این زوج فعالیت خود را ابتدا در قهوه خانه شروع کردند و به دلیل اینکه در آن مکان رانندگان بسیاری بودند از آنها با غذاهای گرم مانند جوجه پذیرایی می کردند و با رب انار محلی به آنها تحویل می دادند تا میل کنند، با گذشت زمان این غذا به محبوبیت بالایی رسید به طوری که امروزه در سراسر کشور شعبه هایی از اکبر جوجه را ملاحظه می نماییم اما شعبه اصلی اکبر جوجه در بلوار امام رضا شهرستان گلوگاه قرار دارد.

فرهنگ مردم گلوگاه

رسم و رسومات مازندرانی به همراه فرهنگ طبری با مردم گلوگاه آمیخته شده است که از جمله آنها می توان به نوروز خوانی اشاره نمود که بعد از نیمه اول اسفندمه در شهر و روستای این دیار مرسوم می باشد.نورورخوانان از چند نفر تشکیل شده اند که یک نفر اشعار را می خواند و نفر دیگر که با نام کوله کش معرفی می شود به درب خانه های مردم رفته و با زبان مازندرانی شعر می خواند.از رسومات دیگر این مردمان به تیرماه سیزده، چله شو، آفتاب خواهی، باران خواهی، آیین سنتی 26 عیدماه، نوروز بل، تیرگان و…  اشاره می کنیم.

ورزش: کشتی در خطه مازندران از ورزشهای مورد علاقه بوده که در گلوگاه کشتی لوچو رایج می باشد.

ما به شما تولیدات این شهر سرسبز را معرفی کردیم تا صنایع دستی ناب و سوغات منحصر به فرد گلوگاه را بیشتر بشناسید و بتوانید با اطلاعات کامل از گلوگاه به این شهر سفر کنید و به خرید زمین در گلوگاه اقدام نمایید.

 

ارسال دیدگاه