معرفی روستای قدیمی لمراسک و پیشینه آن

17 دی 1401
0 دیدگاه
لمراسک 5646574654310

همانگونه که در بخش قبلی گفتیم لمراسک از مناطق قدیمی و دیدنی می باشد که گردشگران بسیاری را در آغوش خود جای می دهد؛ دارا بودن طبیعت بکر و وصف ناپذیرش سبب شده تا خرید ویلا در لمراسک به عنوان بهترین گزینه انتخاب شود.

پیشینه لمراسک

این روستا امروزه به عنوان مرکز بخش کلباد شهرستان بهشهر معرفی می شود که در زمانهای گذشته شهر و یا شهرکی زیبا بر دامنه های رشته کوه البرز بوده است. بر اساس منابع تاریخی قدمت لمراسک به دوره ی ساسانیان و زمان خسرو انوشیروان مرتبط است؛ این روستا تا قبل از اینکه طبرستان به دست اعراب فتح شود تحت نفوذ و سیطره ی سلسله های محلی طبرستان نظیر: باوندیان، پادوسپانان و… بوده است و با تشکیل حکومتهای علویان طبرستان در دوره اسلامی، آل زیار و آل بویه جزو قلمرو آنان در آمده است.

لمراسک 5265465413210

شخصیت های مهم (علما و بزرگان)

از شخصیت های مهم با فضل و دانش که در این روستا بودند به «شهرخواستان بن زردستان لمراسکی» اشاره می کنیم که در مراسم جشن بنیان گذاری شهر ساری که توسط اسپهبد فرخان باوندی برگزار شده بوده سخنانش مورد تأیید قرار گرفتند. ابوعبدالرحمن محمد بن حسن بن الحمید لمراسکی از دیگر بزرگان لمراسک به شمار آمده که به منصب قضاوت مشغول بوده و پدرش نیز از شیخ و بزرگان این روستا محسوب شده است. ابن اسفندیار به نقل از مطالب کتاب یزدادی اشاره می کند که صدرالافاضل شیخ محمد لمراسکی از علمای اخیر بوده که یکبار  از ساری به حضور ناصرالدین شاه رسیده است.

اهمیت نظامی روستای لمراسک

در طبرستان حاکمان عباسی بر روی کار آمدن و در سال 140 قمری در زمان ابوخزیمه  قتل عامهای زیادی به خصوص در مناطق کوهستانی صورت گرفت؛ وجود چنین خشونتهایی سبب گردید تا فضای سیاسی و اجتماعی طبرستان نسبت به قبل بیشتر دچار آشوب و بی نظمی شود؛ به همین دلیل در دوره حکمرانمی دو ساله ابوالعباس طوسی بر طبرستان، در 44 شهر و نقاط راهبردی پادگانهایی با همکاری نیروهای عرب و ایرانی که بسیاری از آنها خراسانی بودند ساخته شد.

یکی از این پادگانها با 1000 نفر نیروی نظامی به فرماندهی «اسحق بن ابراهیم الباهی» در این روستا تأسیس گردید که وظیفه آنها فرونشاندن آشوبهای محلی و تسلط بر سرکشیهای امیران محلی ساکن در کوهستانها بوده و امنیت شبکه های راه ارتباطی را به وجود آورده اند. این پادگانها علاوه بر عملکرد دفاعی، عملکرد اقتصادی نیز داشته اند به گونه ای که در زمانهای مشخص برای جمع آوری مالیات و خراج سالانه و نیز غنایم حاصل از جنگل ها اقدام کرده اند.

لمراسک 56546410097

چنین احداثی نشان می دهد که این روستا از جهات نظامی و موقعیت سوق الجیشی بسیار تأثیرگذار بوده است. در دوره ای که محمد بن احمد فرزند ناصر الحق نبردی میان سپاه او و نیروهای ماکان بن کاکی به فرماندهی امیرکا پسر ورداسف در لمراسک به وجود آورد موفق شد سپاه ماکان را در لمراسک شکست دهد. در دوره های سلجوقی و ایلخانی، لمراسک در روند تحولات سیاسی_اجتماعی قرار گرفته است.

مردم لمراسک از نظر مذهبی و فرهنگی

مردم این روستا علاقه و ارادت خاصی به ائمه و اهل بیت داشته اند از همین رو می توان به زیارتگاه امامزاده احمد از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) اشاره نمود. ما به معرفی روستای قدیمی لمراسک و اطلاعات جامع و کامل در مورد آن پرداختیم، شما عزیزان می توانید با آگاهی از چنین اطلاعاتی و تحقیقات بیشتر به خرید ویلا در لمراسک اقدام کنید.

 

ارسال دیدگاه