منطقه حفاظت شده هزار جریب | آدرس | جاذبه های دیدنی | پوشش گیاهی و جانوری

9 دی 1402
0 دیدگاه
منطقه حفاظت شده هزارجریب 321656545650

استان مازندران، یکی از استان‌های بی‌نهایت زیبا، سرسبز و دارای آب و هوای خوش، در قلب منطقه سبز واقع در شمال ایران قرار دارد. این استان، پرطرفدار در میان گردشگران است و با وجود ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، همیشه مقصد محبوبی برای مسافران است. مناظر طبیعی زیبا، جاذبه‌های دیدنی فراوان و جاده‌هایی از رویاها، همگی در این استان فراهم است. هر شهر و روستای این استان دارای جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود هستند، اما یکی از مقصدهای ویژه‌تر این استان، منطقه حفاظت‌شده هزار جریب در بهشهر است که در ادامه به آن می پردازیم.

منطقه حفاظت شده هزارجریب
چشم انداز هزارجریب زیبا، یکی از جاهای دیدنی بهشهر

منطقه حفاظت شده هزار جریب کجاست؟

منطقه حفاظت‌شده هزار جریب با مساحتی حدود ۶۱۹۵ هکتار در مرز استان مازندران و استان سمنان قرار دارد و در جنوب شهر بهشهر قرار گرفته است.

دسترسی به منطقه هزار جریب:

یکی از مسیرهای دسترسی به جنگل‌های هزار جریب بهشهر، راهی به سمت روستای محمدآباد است. این روستا در جنوب بهشهر واقع شده و با انتقال به این جهت و هدایت به مناطق جنگلی منطقه، در نهایت به منطقه هزار جریب بهشهر خواهید رسید. با دقت در نقشه هزار جریب بهشهر، متوجه خواهید شد که این ناحیه در جنوب و جنوب شرقی شهرستان بهشهر واقع شده است.

مشخصات منطقه حفاظت شده هزار جریب:

  • مساحت: حدود ۶۱۹۵ هکتار
  • فاصله هزار جریب تا گرگان: 273 کیلومتر
  • آدرس: استان مازندران، شهرستان نکا، بخش هزارجریب واقع شده است.
 آدرس دقیق هزارجریب روی نقشه 45864864684
برای دستیابی به آدرس دقیق هزارجریب روی نقشه کلیک کنید

آب و هوا منطقه حفاظت شده هزار جریب

اقلیم این منطقه به عنوان نیمه‌مرطوب معتدل شناخته می‌شود و زیبایی‌های طبیعی بی‌نظیری در اینجا یافت می‌شود.

منطقه حفاظت شده هزار جریب، یکی از جاهای دیدنی مازندران 415648677
درختان روح نواز جنگل های پاییزی زیبا در هزارجریب

معرفی منطقه جنگلی هزارجریب

مناطق هزار جریب به عنوان یکی از زیباترین جنگل‌ها و جاهای دیدنی استان مازندران شناخته می‌شوند. این جنگل دارای موقعیت جغرافیایی استثنایی است که از مرزهای استان مازندران به سمت استان‌های گلستان و سمنان نیز گسترش یافته است. این ویژگی منحصربه‌فرد باعث شده که بخشی از بهشت هیرکانی به این مناطق نیز تعلق گیرد. همچنین، پارک ملی پابند نیز در نزدیکی این منطقه واقع شده است و از این طریق، آثار زیبای طبیعی این مناطق به تبعات پارک ملی هم متصل می‌شود.منطقه حفاظت‌شده هزار جریب دارای تنوع جغرافیایی بالا است.

این منطقه کوهستانی با دره‌های پرآب، پوشش‌های گیاهی نیمه‌انبوه و چراگاه‌های ییلاقی را در بر می‌گیرد. رودخانه زارم رود مرز شمالی این منطقه را با پارک ملی پابند مرتبط می‌سازد. مناطق هزار جریب به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند؛ چهاردانگه و دودانگه. بخش چهاردانگه نیز به سه بخش کوچکتر تقسیم می‌شود؛ چهاردانگه سورتیجی، چهاردانگه مسعود الملک و چهاردانگه شهریاری که مرکز آن یانه‌سر است. این منطقه به دلیل دارا بودن جنگل‌های بکر و ارزش حفاظتی گونه‌های مختلف از جمله مرال، شوکا، بز و پازن، از سال ۱۳۸۰ تحت حفاظت قرار گرفته است.

جنگل های سرسبز منطقه حفاظت شده هزارجریب 415647897
دشت های سرسبز منطقه جنگلی هزارجریب

پوشش گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده هزار جریب

می‌توان به عنوان یک نمونه از پوشش گیاهی در جنگل هزار جریب به گونه‌هایی همچون ممرز، شمشاد، بلوط، راش، انجیلی، ازگیل، زرشک کوهی، سیب وحشی، آلوچه و غیره اشاره کرد. در این منطقه، گیاهان دارویی و زینتی متنوعی نیز شامل گل‌گاوزبان، آویشن، شقایق و بنفشه، پوشش گیاهی کاملی را ایجاد کرده‌اند. از نظر جانوری، انواع گونه‌ها نیز در این منطقه حضور دارند؛ از جمله پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، روباه معمولی، شغال، تشی، گربه وحشی، سمور جنگلی، رودک، کبک، تیهو، توکا، دلیجه و انواع سارگپه.

مشخصات پوشش گیاهی در جنگل هزار جریب:

  • گونه های گاهی: ممرز، شمشاد، بلوط، راش، انجیلی، ازگیل، زرشک کوهی، سیب وحشی، آلوچه
  • گیاهان دارویی و زینتی: گل‌گاوزبان، آویشن، شقایق و بنفشه
  • گونه های جانوری: پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، روباه معمولی، شغال، تشی، گربه وحشی، سمور جنگلی، رودک، کبک، تیهو، توکا، دلیجه و انواع سارگپه.
کوه ها و چمنزار های سرسبز منطقه جنگلی هزارجریب 14547874
طبیعت منحصر به فرد منطقه جنگلی حفاظت شده هزارجریب

دیدنی های منطقه هزار جریب

آبشار و خزه بسته های روی صخره هزار جریب 4568794
آبشار زیبای دلنشین در دل جنگل سرسبز در هزارجریب

ارسال دیدگاه