آتشکده کوسان کجاست | تاریخچه + معماری + عکس

15 مرداد 1402
0 دیدگاه
آتشکده کوسان بامحوطه سرسبز 541524

از دورانهای گذشته، آتشکده‌ها به‌عنوان مراکز عبادت برای پیروان دین زرتشت در ایران شناخته می‌شدند. با برآمدن حکومت ساسانی، ساخت آتشکده‌های مسقف در این منطقه رواج یافت؛ زیرا اهمیت پرستش آتش برای هخامنشی‌ها در فضای باز بود. آتشکده‌های متعددی در سرتاسر ایران وجود دارند که از زمان‌های تاریخی به یادگار مانده‌اند، و معماری جذاب هر یک از آنها حتی برای پیروان دیگر ادیان نیز جالب است. در اینجا، می‌خواهیم به منطقه شمالی ایران سفر کنیم و آتشکده کوسان در شهر بهشهر را معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بهشهر

معرفی آتشکده کوسان

آتشکده کوسان بهشهر، از جمله کم‌نظیرترین آتشکده‌ها که به طور سالم در استان مازندران باقی‌مانده است، در گذشته به عنوان مرکزی معنوی برای زرتشتیان خدمت می‌کرد. این ساختمان تاریخی به مرور زمان همچنان پابرجاست. روستای کوسان، یکی از روستاهای باستانی و تاریخی در منطقه مازندران است، و به همین دلیل این آتشکده به نام این منطقه شناخته می‌شود. در عصر حال، اسم روستا به کوهستان تغییر یافته است. در دوران کنونی، این بنا در بخشی از روستای آسیابسر قرار گرفته است، و اگر نام “بابا علی امام” را از مردم بومی منطقه شنیدید، تعجب نکنید، زیرا ساکنان اطراف آسیابسر این آتشکده را به این نام می‌شناسند. در دوران گذشته، مراسم مذهبی مهمی در این آتشکده برگزار می‌شد. بنا به اهمیت تاریخی آن، آتشکده کوسان در سال 1380 هجری شمسی به عنوان یک آثار ملی ثبت گردیده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با تاریخچه بهشهر

نام دیگر آتشکده کوسان: مردم بومی آسیابسر این آتشکده را با نام بابا علی امام می شناسند.

آتشکده کوسان بامحوطه سرسبز 541524
آتشکده کوسان با دیواره های آجری قدمت هزار ساله

آتشکده کوسان کجاست؟ (مسیر دسترسی به آتشکده)

برای دستیابی به آتشکده کوسان بهشهر، می‌بایست به استان مازندران، شهرستان بهشهر سفر کنید. در جهت شمال غربی از روستای آسیاب سر، حدود 4 کیلومتر به سمت غرب شهر بهشهر، این آتشکده بر تپه‌ای قرار دارد و قابل مشاهده است. مسیر رسیدن به این مقصد با اتومبیل قابل طی شدن است و گردشگران به راحتی می‌توانند به این منطقه دسترسی یابند.

آدرس آتشکده کوسان: استان مازندران، شهرستان بهشهر، شمال غرب روستای آسیابسر

تاریخچه آتشکده کوسان

آتشکده کوسان بهشهر در دوره‌های اولیه پس از نفوذ اسلام تاریخچه ی مهم را به خود اختصاص می‌دهد. در این زمان، دولت ساسانی در ایران حکمرانی می‌کرد و «کیوس» به عنوان حاکم تبرستان واقع شده بود. کیوس یا کاووس، پسر بزرگ قباد یکم ساسانی، به جرم حمایت از مزدک متهم شد و جایگزین او، برادرش «خسرو انوشیروان»  حاکم شد. این آتشکده در نزدیکی روستای کوسان واقع در تپه‌ای بلند بنا شد. در داخل آتشکده، سکه‌های دوره ساسانی کشف شده که به تاریخ قدمت آن اشاره می‌کنند.

در زمان حمله ارتش عرب به ایران، بخشی از ارتش عرب به سمت شمال حرکت کرد. در نزدیکی این آتشکده، سربازان عرب پادگانی ایجاد کردند و از عبادت در آن منع می‌کردند. با شکست اعراب و تثبیت سلطنت صفوی و قاجار، مجدداً آتشکده به عنوان مکانی برای عبادت مورد استفاده قرار گرفت. این آتشکده در حال حاضر در قسمتی از قبرستان روستا قرار دارد.

بیشتر بدانید:

شخصیت مهم به نام‌های «سادات بابلکانی»، «امیر کمال الدین» و «امیر شمس الدین بابلکانی» در آتشکده کوسان بهشهر دفن شده‌اند.

آتشکده کوسان با محوطه سرسبز 4545
عظمت و شکوه آتشکده کوسان؛ سازه آجری مستحکم؛ یکی از جاهای دیدنی بهشهر

معماری آتشکده کوسان

با نگاهی به معماری آتشکده‌های ایران، بسیاری از آن‌ها پلانی یکسانی دارند؛ اما جذابیت این سازه‌ها به سادگی‌شان برمی‌گردد. آتشکده کوسان بهشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این آتشکده یک پلان مربعی دارد، به طوری که هر ضلع آن به طول 5 متر و 80 سانتی‌متر می‌رسد و قطر دیواره‌های آن 110 سانتی‌متر است. با استفاده از سنگ و ساروج، ساختار آتشکده شکل گرفته است. سقف گنبدی آن، زیبایی و جلوه خاصی به این سازه بخشیده است. آجربندی‌های منظم و چشم‌نوازی در بدنه و طاق‌های بنا دیده می‌شود. در اوایل دوران حکومت پهلوی، برخی از زرتشتیان این تزئینات را به آتشکده اضافه کرده و ساختار را بازسازی کردند. داخل این آتشکده نیز فضایی برای نگهداری و روشن‌نگه‌داشتن آتش مقدس وجود دارد.

مشخصات آتشکده کوسان:

  • طول 5 متر و 80 سانتی‌متر و قطر دیواره‌ها 110 سانتی‌متر
  • سقف گنبدی
  • آجربندی‌های منظم
آتشکده کوسان با محوطه سرسبز 5788
آتشکده کوسان با پلان مربعی و محوطه سازی سرسبز

دیدنی های آتشکده کوسان

در حال حاضر، اطلاعاتی درباره آثار باستانی و سکه‌های قدیمی آتشکده کوسان در دسترس نیست؛ زیرا این گنجینه‌ها در موزه نگهداری می‌شوند. با این حال، اگر علاقمند به عکاسی از سازه‌های تاریخی هستید، پیشنهاد می‌شود که به بازدید از این آتشکده فکر کنید. معماری آتشکده با آجرچینی‌های زیبا و منحصر به فردش، یک سوژه عالی برای عکاسی ارائه می‌دهد.

بهترین زمان بازدید از آتشکده کوسان

آسیابسر به بخش‌های کوهستانی شهرستان بهشهر تعلق دارد و این واقعیت کوهستانی آن را تداعی می‌کند؛ اما فاصله کمی که بین کوه و دریا وجود دارد، باعث می‌شود که هوا در این منطقه معتدل و مرطوب باشد. بهترین زمان برای سفر و بازدید از آتشکده کوسان بهار و تابستان است. در این فصول، آب و هوا مناسب‌تر است. اگرچه در سه ماه اول سال باران‌های بهاری ممکن است رخ دهد، بنابراین پیش از سفر، شرایط آب و هوا را بررسی کنید. آسیابسر در روزهای تابستان نیز هوایی خنک‌تر از بهشهر دارد و برای سفر و تجربه‌ی محیطی خوشایند، مقصدی دل‌چسب به نظر می‌رسد.

  • بهترین زمان بازید : بهار و تابستان
  • ساعت بازدید : همه روزه، صبح تا شب
گردشگران در حال بازدید از آتشکده کوسان 757541
گردشگران در حال بازدید از آتشکده کوسان بهشهر

جاذبه های دیدنی اطراف آتشکده کوسان

روستای آسیابسر

خانه های روستایی منظم ساخته شده با محوطه سرسبز 5412541
روستای آسیابسر  و ویلاهای روستایی قدیمی؛ محلی دنج و سرسبز

ارسال دیدگاه