معرفی جاذبه های گردشگری رستمکلا | آدرس دقیق + عکس

3 بهمن 1401
0 دیدگاه
جاذبه های دیدنی رستم کلا 14686545456454

رستمکلا یکی از شهرهای زیبا و تاریخی استان مازندران است که همواره میزبان گردشگران فراوانی بوده است. این شهر در حال توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و با وجود آب و هوای معتدل و مطبوع خود، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. رستمکلا در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده نکا به بهشهر قرار دارد و دو روایت درباره‌ی نامگذاری آن وجود دارد. به گفته‌ی روایت اول، این منطقه محل نبرد بزرگ رستم با دیو سپید بوده است و در روایت دوم، یک شخص به نام رستم در گذشته به عنوان هماهنگ کننده‌ی اتحاد طوایف منطقه شناخته شده بود و نام این منطقه به یاد و افتخار وی، رُستَمکلا نامگذاری شد .

در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی مطلب آشنایی کامل با تاریخچه شهر باستانی رستم کلا، با پیشینه و تاریخچه کهن این شهر زیبا آشنا شوید . 

رستم کلا کجاست؟

رستم کلا، یکی از شهرهای زیبای استان مازندران، در فاصله 23 کیلومتری بهشهر، 12 کیلومتری نکا و 40 کیلومتری شهر ساری (مرکز استان) واقع شده است. این شهر از شرق به روستای گرجی، از غرب به روستای کلات، از شمال به روستای قره تپه و از جنوب به کوه های البرز محدود می شود.

لوکیشن رستم کلا 256768786787
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید.

معرفی جاذبه های حیرت آور شهر باستانی رستم کلا

پارک جنگلی مهربان رود یا میروون

مهربان رود یا مروون، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان رستمکلا است. این منطقه، با داشتن یک مناظر طبیعی زیبا، به عنوان یک پارک جنگلی برای گردش و سفر در طبیعت، مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفته است. مناظر طبیعی و رودخانه‌های زیبای این منطقه، از جمله مزایای این جاذبه دیدنی هستند.

از دیگر ویژگی‌های پارک جنگلی مهربان رود، وجود مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، امکانات رفاهی و تفریحی، اقامتگاه‌های بومگردی و رستوران‌های سنتی، کافه، پارکینگ می‌باشد. در ضمن، این منطقه از دسترسی آسان به جاده‌های اصلی و نزدیکی به شهرستان‌های همجوار برخوردار است.

همچنین، ارتفاعات اطراف پارک جنگلی مهربان رود، منطقه‌ای برای علاقمندان به کوهنوردی نیز فراهم کرده است. این منطقه به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی زیبا و امکانات مناسب برای تفریح، همواره مورد استقبال گردشگران و مسافرانی که به دنبال سفر در طبیعت هستند، قرار دارد.

امکانات پارک جنگلی مهربان :

  • پیاده روی
  • دوچرخه سواری
  • بومگردی
  • رستوران
  • کافه
  • پارکینگ

برای پیدا کردن آدرس دقیق پارک جنگلی مهربان رود یا میروون روی لینک گوگل مپ کلیک کنید. 

پارک جنگلی مهربان رود یا میروون 546574867745431
پله های سرسبز و قدیمی پارک جنگلی مهربان رود رستمکلا

امامزاده محمد

این بنا، با نام “گنبد مردان”، متعلق به دوره تیموری است و در حاشیه غربی شهر رستمکلا واقع شده است. این بنا از نظر شکل ظاهری شبیه آرامگاه‌های عصر تیموری می‌باشد و از دو بخش بدنه و گنبد تشکیل شده است. تزئینات سینه کفتری بین دو قسمت بدنه و گنبد، به خوبی حد فاصل این دو را مشخص می‌کند. همچنین، سر‌ستون‌های چوبی به شکل سرشیر نیز از اجزاء تزیینی این بنا هستند. این مکان، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر، سالانه پذیرای زائران و گردشگران فراوانی است. علاوه بر بناهای تاریخی، در این منطقه فضاهای طبیعی فراوانی نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها برای گردشگران جذاب است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق امامزاده محمد روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

امامزاده محمد رستمکلا 1465465544
نمایی از امامزاده محمد رستمکلا

غار کل دره

در سال ۱۳۲۸، نشانه هایی به دست آمد که اطلاعات بیشتری درباره زندگی انسان ها در غار کل دره در جنوب غربی شهرستان رستم کلا فراهم کرد. این غار در حاشیه شهر واقع شده و با بررسی آثار باستانی و سنگ نگاره هایی که در آن یافت شده، به ثبت رسید که در اینجا انسان ها در گذشته زندگی می کرده اند. به علت شرایط آب و هوایی مطلوب و غنی بودن منطقه به منابع آب، این غار به عنوان محلی برای سکونت و زندگی در گذشته انتخاب شده بود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق غار کل دره رستم کلا روی لینک گوگل مپ کلیک کنید. 

غار کل دره رستم کلا 1465476476874
غار مرموز و باستانی کل دره در رستم کلا

تپه باستانی گوهرتپه

شهر زیبا و تاریخی رستمکلا، دارای آثار تاریخی فراوانی است. یکی از مکان‌های دیدنی این شهر، تپه باستانی گوهرتپه ملقب به سایت موزه گوهرتپه است که در آن آثاری به دوره‌های مختلف تاریخی باستانی مربوط می‌شود. آثار یافت شده در این تپه متعلق به دوران ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ سال قبل هستند و نشانگر تمدن سکونت به صورت متراکم در این منطقه می‌باشند. گوهرتپه با حدود ۵۰ هکتار وسعت دارد و بخش‌های کاوش شده برای بازدید عموم قرار داده شده‌اند. علاوه بر این، در این تپه، غار مخرن نیز وجود دارد که در سال ۱۳۲۸ آثاری که نشانگر سکونت انسان در این غار بوده‌اند، به دست آمد. همه‌ی این آثار باستانی، شاهد تاریخ و فرهنگ باستانی این منطقه هستند و با دیدن آن‌ها، تجربه‌ی جالبی از زندگی و فرهنگ اجدادی این شهر خواهید داشت.

قدمت آثار باستانی گوهر تپه  : 4000 تا 7000 سال گذشته

برای پیدا کردن آدرس دقیق کوهر تپه روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تپه باستانی گوهرتپه 5216544864456441
تپه باستانی گوهر تپه آثار باستانی رستم کلا
آثار بجا مانده از گذشته در تپه باستانی گوهرتپه 2135468545864654
آثار بجا مانده از گذشته در تپه باستانی گوهرتپه

بنه قلیون

بنه قلیون یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرستان رستمکلا است که در جنگل بنه قلیون و در مسیر میروان قرار دارد. این مکان با داشتن طبیعتی دل‌نشین و چشم‌نواز، برای تفریح و گردشگری بسیار مناسب است. در اطراف این بنا، محل‌هایی برای کمپینگ و پیاده‌روی وجود دارد که با مسیرهای پر طرفدار میروان، به راحتی قابل دسترسی هستند. بنه قلیون از جنبه‌های گوناگونی همچون جاذبه طبیعی، زیبایی طبیعی، محیطی ایده‌آل برای عکاسی و گردشگری، استقبال بسیاری از مردم و گردشگران را به دنبال داشته و از بین جاذبه‌های دیدنی شهرستان رستمکلا به شمار می‌رود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق بنه قلیون رستم کلا روی لینک گوگل مپ کلیک کنید. 

بنه قلیون رستم کلا 3214654548676544
کلبه ای کوچک در جنگل سرسبز بنه قلیون رستمکلا 

او گردشی

محل گردش آب یا “او گردشی” یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری منطقه رستمکلا است که در جنگل بنه قلیون واقع شده است. این محل به خاطر چشمه‌های طبیعی و آبشارهایی که در آن قرار دارد، جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. در فصل بهار و تابستان، محل گردش آب با طبیعت بکر و زیبایی که در آن وجود دارد، به یکی از مقاصد علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگری تبدیل می‌شود. این محل در فاصله چند کیلومتری از میروون قرار گرفته است و در آن نهرهای زیادی در زمین فرو رفته‌اند که در تابستان میزان آب فرو رفته آن‌ها چندین برابر خواهد شد.

بهترین زمان سفر به او گردشی : بهار و تابستان

برای پیدا کردن آدرس دقیق او گردشی رستم کلا روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

او گردشی رستم کلا 3253456458687864
جریان آب روان در او گردشی رستم کلا احاطه شده با درختان سبز
جاذبه های تماشایی و گردشگری رستم کلا 526845455
پارک جنگلی میرون، بنه قلیون و او گردشی، سه جاذبه معروف رستمکلا

تکیه فرحی

این حسینیه یک بنا تاریخی از دوران قاجاریه که در مرکز شهر رستمکلا واقع شده است. این بنا با استفاده از مصالح ساختمانی مانند آجر، آهک و چوب ساخته شده و سقف آن با سفال پوشیده شده است. بنای حسینیه دارای یک نقشه مستطیل شکل است و دارای یک اتاق مرکزی و دو اتاق جانبی در سمت جنوبی است. از جمله تزیینات زیبای بنا، می‌توان به پنجره‌های ارسی و درهای مشبک با شیشه‌های الوان اشاره کرد که با مهارت خاصی ساخته شده‌اند. با توجه به سبک معماری و تزیینات بکار رفته در آن، این حسینیه به دوران قاجاریه تعلق دارد.

تکیه حاج حسن 

این تکیه تاریخی در دوره قاجار ساخته شده است و در آن زمان، یکی از زیباترین ساختمان‌های شهر بود. با گذر زمان، تغییراتی در نمای داخلی و بیرونی آن صورت گرفته است و در حال حاضر، برای برگزاری مراسم عزاداری، تکیه حاج حسن در دو طبقه، بنا شده است. فضای اصلی این تکیه (سالن) کاملا باز است، تا افراد حاضر در آن به راحتی بتوانند مراسم‌های مذهبی را مشاهده کنند.

نمای بیرونی این بنا از آجر ساخته شده است و سقف آن پوشیده از سفال است. معماری این تکیه شامل یک ایوان با شش ستون چوبی و سرستون‌های کنده کاری شده است. ایوان دارای دو ورودی بوده و اتاق‌هایی در دو طبقه به طور قرینه در دو طرف ایوان وجود دارند. در طبقه دوم، ساختمان دارای اتاق‌هایی با پنجره‌های اُرُسی دو لنگه‌ای و سه لنگه‌ای بسیار ظریف و پرکار است. سقف اتاق‌ها و ایوان پل کوبی شده و دارای کتیبه و نقاشی‌های تزیینی است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق تکیه حاج حسن روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تکیه حاج حسن  رستم کلا 216857677454445
تکیه حاج حسن، آثا دیدنی و قدیمی رستم کلا

خانه رستمکلایی

این ساختمان، منزلی است که متعلق به مرحوم سید مصطفی رُستَمکلایی، فرزند حاج سید کریم رُستَمکلایی، که یکی از تجار و ملاکین بزرگ منطقه در گذشته بوده‌است. این بنا دو طبقه بوده و متعلق به دوره قاجاریه است. طبقه همکف این ساختمان دارای دو اتاق در ضلع شرقی و غربی است و طبقه بالایی نیز دو اتاق به همان شیوه دارد. در برخی از ضلع‌های این ساختمان، درهای زیبا با تزیینات شیشه‌های الوان وجود دارد که زیبایی بنا را دو چندان کرده‌است.

خانه حیدری

یکی از خانه‌های باستانی شهر رستمکلا، امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه تبدیل شده است. این خانه حاوی امامزاده محمد بوده و در حدود سال ۶۵۰ هجری قمری ساخته شده است. هفت بنا دیگر نیز به دوره‌های تاریخی مختلف تعلق دارند که ساخت آنها را به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش تخمین زده‌اند.

جاذبه های دیدنی رستمکلا :

  • پارک جنگلی مهربان رود یا میروون
  • امامزاده محمد
  • غار کال دره
  • تپه باستانی گوهرتپه
  • بنه قلیون
  • او گردشی
  • تکیه حاج حسن
  • تکیه فرحی
  • خانه رستمکلایی
  • خانه حیدری

ارسال دیدگاه