آشنایی کامل با تاریخچه روستای لمراسک | لوکیشن دقیق + 2 جاذبه دیدنی

9 دی 1401
0 دیدگاه
تاریخچه روستای لمراسک 545468465463552

لمراسک یکی از روستاهای خوش‌آب و هوایی شهرستان بهشهر در ایران است که به دلیل زیبایی‌های طبیعی‌اش، شناخته شده است. سفر به شمال ایران و بازدید از این منطقه، برای بسیاری از مردم جذاب است زیرا هم با آب و هوای خوبی همراه است و هم از طبیعت بکر و زیبای آن بهره‌مندی می‌کنند. در این بخش، به تاریخچه روستای لمراسک و رسوم و آداب مردم آن خواهیم پرداخت.

روستای لمراسک کجاست؟

روستای لمراسک در استان مازندران واقع شده و فاصله آن از شهر بهشهر حدود 19 کیلومتر، جنوب غربی شهر گلوگاه و سمت جنوبی راه آسفالت بهشهر به گرگان است. در گذشته، این روستا یکی از شهرهای پرجمعیت و نام‌آورِ طبرستان شرقی بوده است. لمراسک در دامنه کوه و در منطقه‌ای بسیار صفا و صفایی واقع شده و دارای چشم‌اندازی منحصر به فرد می باشد. این روستا به خلیج گرگان در شمال و جنگل‌های دامنه‌های شمالی کوه جهان مورا از سلسله جبال البرز در جنوب خود می‌پوشاند.

مختصات جغرافیایی لمراسک، در طول 53 درجه و 43 دقیقه و عرض 36 درجه و 44 دقیقه قرار دارد.

لوکیشن دقیق روستا لمراسک 21465456435212
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه روستا لمراسک

لِمراسک” یک روستا در شمال ایران است که در حال حاضر به عنوان مرکز بخش “کلباد” در شهرستان گلوگاه شناخته می‌شود. بر اساس منابع تاریخی، این روستا به دوران ساسانیان و حکومت خسرو انوشیروان بازمی‌گردد. قبل از فتح طبرستان توسط عرب‌ها، لِمراسک تحت نفوذ و کنترل سلسله‌های محلی طبرستان مانند باوندیان و پادوسپانان قرار داشت. در دوره اسلامی، با تشکیل حکومت‌های علویان طبرستان، آل زیار و آل بویه، لِمراسک جزو قلمرو آن‌ها بود. از شخصیت‌های مهم لِمراسک در گذشته، “شهرخواستان بن زردستان لمراسکی” است که در مراسم بنیان‌گذاری شهر ساری، سخنرانی کرد و سخنان وی توسط اسپهبد فرخان باوندی و حاضران در جشن تحسین شد. در دوره خلافت منصور عباسی و حکومت ابوالعباس طوسی بر طبرستان، پادگان‌های نظامی در طبرستان ایجاد شد که یکی از آن‌ها با ۱۰۰۰ نفر نیروی نظامی به فرماندهی “اسحاق بن ابراهیم الباهلی” در لِمراسک احداث شد. در دوره فرمانروایی “محمد بن احمد“، نبردی میان سپاه وی و نیروهای “ماکان بن کاکی” به فرماندهی “امیرکا” پسر “ورداسف” در لِمراسک رخ داد که سپاه وی ماکان در این نبرد شکست خورد.

لِمراسک در دوره‌های سلجوقی و ایلخانی نیز در روند تحولات سیاسی و اجتماعی شمال ایران شرکت داشت.

تاریخچه روستای لمراسک 545468465463552
روستا خوش آب و هوا و ویلاهای قدیمی لمراسک

اوضاع اقلیمی روستا لمراسک

پس از تاریخچه روستای لمراسک ، درباره اقلیم لمراسک، می‌توان بر اساس منابع تاریخی و جغرافیایی بیان کرد که این منطقه یکی از نواحی پرنعمت و آبادان است و بیشترین غذای مردم آن، شامل نان، برنج و ماهی است. بام خانه‌های لمراسک از سفال سرخ ساخته شده است و به دلیل بارش‌های فراوان در تابستان و زمستان، بسیار از باران برخوردار است. بناهای آن از چوب، نی و بسا ساخته شده و برخی از بام‌های آن با خشت‌های پخته شده آجری به نام “قرمید” پوشیده شده است. صنایع دستی این منطقه شامل کرباس‌بافی است که به دلیل عدم رونق، امروزه دیگر توسط مردم لمراسک تولید نمی‌شود. در ضمن، اکثر مردم این منطقه به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

کلبه قدیمی و سفالی در روستا لمراسک 545646856753
کلبه قدیمی و سفالی در ارتفاعات روستا لمراسک

صنایع دستی مردم روستای لمراسک

در گذشته، لمراسک یکی از شهرهای پرجمعیت و معروف طبرستان شرقی بوده است. طعام اصلی مردم این روستا شامل نان، برنج و ماهی است و با توجه به بارندگی بسیار زیاد در این منطقه، زراعت و دامداری به عنوان شغل اصلی مردمان لمراسک به شمار می‌آید.

از صنایع دستی مردم لمراسک می‌توان به کرباس‌بافی اشاره کرد که در گذشته رواج داشت و البته امروزه منسوخ شده است. علاوه بر این، قلاب بافی، تابلو معرق، منبت مشبک، طلاکاری، میناکاری، سفال و سرامیک، فرش بافی، مصنوعات چوبی، نمدمالی، چادربافی و قلاب دوزی از دیگر صنایع دستی اهالی این روستا به شمار می‌آیند. امروزه اکثر مردم لمراسک به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

طعام اصلی روستا لمراسک :

  • نان
  • برنج
  • ماهی
سوغات و صنایع دستی لمراسک 46345486446484
سوغات و صنایع دستی لمراسک
قالیبافی صنایع دستی روستا لمراسک 2456687654354
قالیبافی یکی از صنایع دستی محبوب روستا لمراسک

مردم لمراسک از نظر مذهبی و فرهنگی

مردم این روستا دارای فرهنگ و اداب و رسوم متنوعی هستند که از آن جمله می توان به علاقه و ارادت خاصی که به ائمه و اهل بیت دارند، اشاره کرد. در این روستا زیارتگاه امامزاده احمد از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) وجود دارد که به عنوان یک مرکز مذهبی و مقدس شناخته شده است و بسیاری از مردم این روستا و مناطق اطراف به زیارت آن می پردازند. همچنین در روزهای مختلف سال، جشن ها و مراسم مذهبی و ملی در این روستا برگزار می شود که با حضور پرشور مردم همراه است. یکی از مراسم مهم این روستا، جشن زیبای بهار نوروز است که همه ساله با شادی و سرور در این روستا جشن گرفته می شود.

2 جاذبه دیدنی لمراسک

  • امامزاده احمد

از جاذبه های دیدنی روستای باستانی لمراسک به امامزاده احمد اشاره می کنیم که به بلند امام از نسل موسی ابن جعفر معروف می باشد. این امامزاده در 55 میلی اشرف قرار گرفته است و کتیبه ای در آنجا مربوط به تاریخ 275 قمری واقع است که می گوید این آرامگاه به دستور  سید زین العابدین بن سید اسماعیل و توسط حسین بن استاد احمد نجارساروی ساخته شده است.

بنای امامزاده احمد بسیار قدیمی می باشد از همین رو نشانی از آن باقی نمانده است؛ اما بعدها این بنا نوسازی شده و یک هشت ضلعی جای آن ساخته اند. اهالی لمراسک بر این عقیده هستند که روس ها درسال 5588 شمسی وارد ایران شدند  و آن را خراب کرده اند.

امامزاده احمد لمراسک 156434354354242
نمایی از امامزاده احمد لمراسک
  • دوباب حمام

در لمراسک دو باب حمام وجود دارد که یکی از آنها در سید محله است، این حمام ابتدا به شکل استخر بوده که بعدها به دلیل بهداشتی نبودن آن را به حالت امروز (بهداشتی) تغییر داده اند، اما  به علت اینکه تعمییرات در آن صورت نگرفت تخریب شده و آثاری از آن باقی نمانده است؛ در حال حاضر جای این حمام توسط اهالی روستا مکان مذهبی در حال ساخت است.

حمام دیگری نیز در لمراسک مطابق با حمامی که ذکر کردیم وجود دارد اما در آن تعمیرات انجام شده به همین دلیل فعلا دایر می باشد؛ ظاهر این حمام به علت قدمت 200 ساله ای که دارد گنبدی شکل می باشد که جزء آثار باستانی محسوب شده و به ثبت رسیده است.

فضای داخلی حمام قدیم دوباب لمراسک 453454464684645
فضای داخلی حمام دوباب قدیمی در لمراسک

ارسال دیدگاه